محل برگزارى نماز جمعه، بر پا کردن نماز جمعه ديگرى، جايز نيست.۱
۵. جا دارد ترتیبی داده شود تا برخی زندانیان نیز در نماز جمعه شرکت داده شوند.۲
۶. سزاوار نيست که موجر، مانع شرکتِ اجير خود در نماز جمعه شود.۳
۷. شايسته است که نمازگزار براى شرکت در اين نماز بهترين لباس خود را بر تن کند و به گونهاى که حاکى از اشتياق او به حضور در نماز جمعه است، حضور يابد.۴
۸.تأکید بر آن است که خطبههاى نماز جمعه، مورد توجّه و استماع قرار گيرد.
۱۰. رها کردن هر کارى که مانع حضور در نماز جمعه شود، مورد تأکید است.
۱۱. شرکت نکردن سه هفته پى در پى بدون عذر و از روى بىاعتنايى، نشانه نفاق شمرده شده و موجب خشم الهى و نابينا شدن ديده بصيرت است.۵
ب. حضور انبوه مردم و خصوصاً جوانان در نماز جمعه
دقت در آن چه به عنوان نشانههای اهمیت نماز جمعه گذشت حاکی از آن است که این نماز، جایگاه پرظرفیتی است که همسو کردن انرژی اقشار مختلف جامعه مسلمان در مسیر پویایی و سازندگی، از مهمترین رسالتهای آن است.
طبعاً دستیابی به این مهم در گروی حضور آحاد مردم مسلمان و خصوصاً نيروهاى بانشاط، تأثيرگذار و نسل جوان در آن است. حضوری گسترده که نيازمند
1.. ر.ک: ص ۵۷ (میان دو نماز جمعه کمتر از سه میل).
2.. ر.ک: ص ۴۷ (شرکت دادن زندانیان بدهکار در نماز جمعه).
3.. ر.ک: ص ۴۷ (نهی از بازداشتن اجیز از شرکت در نماز جمعه).
4.. ر.ک: ص ۹۱ (آنچه شایسته است نمازگزار انجام دهد).
5.. ر.ک: ص ۳۹ (هشدار نسبت به شرکت نکردن در نماز جمعه).