جمعه باز ندارد؛ که گناه کرده است و اگر مانعِ رفتن اجیر به نماز جمعه نشد، هر دو در پاداشْ، شريک اند.۱
۶۴.امام صادق علیه السلام: هر کس اجيرى را به خدمت بگیرد و مانع از شرکت او در نماز جمعه شود، گناهش به گردن اوست، و اگر مانع او نشود، هر دو در پاداش، شريک اند.۲
۲/۸
همزمان شدن جمعه و یکی از دو عید
۶۵.کتاب من لا یحضره الفقیهـ به نقل از حلبی ـ: امام صادق علیه السلام در پاسخ به پرسشی از همزمانیِ نماز [عید] فطر یا قربان با نماز روز جمعه فرمود: «آن دو، در دوره علی علیه السلام همزمان شدند. ایشان فرمود: "هر که خواست، به نماز جمعه بیاید و آن کس که نیاید، اشکالی ندارد و باید نماز ظهر بخواند" و خود دو خطبه خواند و در آنها، خطبه عید و خطبه جمعه را جمع کرد».۳
۶۶.امام صادق علیه السلامـ به نقل از پدرش ـ: علی بن ابی طالب علیه السلام میفرمود: «هر گاه برای مردم، دو عید در یک روز جمع شود، سزاوار است که امام در خطبه نخست خود به مردم بگوید: امروز دو عید، همزمان شدهاند و من نماز آن دو را با هم به جا میآورم. هر کس راهش دور است و تمایل دارد که هنگام
1.. مَنِ استَأجَرَ أجيراً فَلا يَحبِسهُ عَنِ الجُمُعَةِ فَيَأثَمَ، وإن لَم يَحبِسهُ عَنِ الجُمُعَةِ اشتَرَكا فِي الأَجرِ(الجعفریات: ص۳۵، النوادر، راوندی: ص۱۵۰ ح۲۱۴).
2.. مَنِ استَأجَرَ أَجِيراً ثُمَّ حَبَسَهُ عَنِ الجُمُعَةِ تَبَوَّأَ بِإِثمِهِ، وَ إِن هُوَ لَم يَحبِسهُ اشتَرَكَا فِي الأَجرِ(الكافی: ج۵ ص۲۸۹ ح۴، تهذیب الأحكام: ج۷ ص۲۱۱ ح۹۳۱).
3.. سَأَلَ الحَلَبيُّ أبا عَبدِاللهِ علیه السلام عَنِ الفِطرِ وَ الأَضحَى إِذَا اجتَمَعَا يَومَ الجُمُعَة، قال: اجتَمَعَا فِي زَمَانِ عَلِيٍّ علیه السلام فَقَالَ: «مَن شَاءَ أَن يَأتِيَ الجُمُعَةَ فَليَأتِ، وَ مَن قَعَدَ فَلا يَضُرُّهُ وَ ليُصَلِّ الظُّهرَ»، وَ خَطَبَ خُطبَتَينِ جَمَعَ فِيهِمَا خُطبَةَ العِيدِ وَ خُطبَةَ الجُمُعَةِ(کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۱ ص۵۰۹ ح۱۴۷۳، المقنعة: ص۲۰۱).