۲. اقامه نماز جمعه و شرکت در آن به قصد رجا جايز است؛ ولى ساقط کننده نماز ظهر نيست؛ يعنى کسانى که نماز جمعه مىخوانند، واجب است نماز ظهر را نيز بخوانند.
جمعى از مراجع تقليد مانند: آيت اللّٰه بروجردى،۱ آيت اللّٰه حکيم،۲ آيت اللّٰه گلپايگانى،۳ و آيت اللّٰه صافى۴ چنين فتوا دادهاند.
۳. برخى ديگر از مراجع تقليد، مانند: آيت اللّٰه خويى۵ و آيت اللّٰه تبريزى۶ بر اين باورند که بر پا کردن نماز جمعه، واجب تخييرى است؛ ليکن اگر کسانی آن را بر پا دارند، احتياط واجب آن است که دیگران در آن شرکت نمايند.
مرحوم آيت اللّٰه خويى در اين باره مىنويسد:
۰.نماز جمعه بدون امام [معصوم] يا منصوب خاصّ او واجب تعيينى نيست، و فقيهان اماميه، بر اين نظريه، توافق و اجماع دارند؛ بلکه واجب تخييرى است. البته اين نظريه تا زمانى است که نماز جمعهاى بر پا نشده باشد؛ و امّا اگر نماز جمعهاى بر پا شود، هر چند بعيد نيست حضور و شرکت در آن واجب تعيينى باشد، بلکه با توجّه به مستندات شرعى، وجوب تعيينى، نظريهاى است که قوىتر به نظر مىرسد؛ ليکن چون فقهاى اماميه ميان اقامه نماز و حضور در آن، فرق نگذاشتهاند،
1.. البدر الزاهر فى صلاة الجمعة والمسافر: ص ۷۰.
2.. عروة الوثقى محشى: ج ۲ ص ۲۴۴.
3.. توضیح المسائل مراجع: ج ۱ ص ۸۹۳ مسئلۀ ۲.
4.. توضیح المسائل مراجع: ج ۱ ص ۸۸۹ و ۸۹۱.
5.. توضیح المسائل مراجع: ج ۱ ص ۸۷۲ ذيل مسئلۀ ۱.