103
فرهنگ‌نامهٔ نماز جمعه

حکم گوش فرا دادن به خطبه‏ها

يکى از وظايف شرکت‌کنندگان در نماز جمعه، گوش فرا دادن به خطبه‏هاى اين نماز است. پيشاپيش لازم است به مفهوم شنيدن و به تعبير فقهى، «سماع» خطبه‏ها و تفاوت آن با مفهوم «استماع» يعنى‏گوش فرا دادن به خطبه‏ها، توجّه لازم را مبذول داشت.

در اين باره، چند نظريه در ميان فقيهان به چشم مى‏خورد:

۱. گوش فرا دادن به خطبه‏ها واجب است. اين نظريه، به بسيارى نسبت داده شده است؛ بلکه آن را رأى مشهور فقيهان دانسته‏اند.۱

۲. گوش فرا دادن به خطبه‏ها مستحب است. اين رأى نيز از شمارى از بزرگان فقها مانند شيخ طوسى نقل شده است.۲

۳. جمعى ديگر مانند: محقّق صاحب شرايع نتوانسته‏اند در باره وجوب يا استحباب استماع، اظهار نظر کنند و به اصطلاح در اين باره توقّف کرده‏اند.۳

۴. فتواى صاحب جواهر اين است که اگر شنيدن، بدون استماع و گوش فرادادن تحقّق پيدا کند، ديگر استماع واجب نيست؛ ليکن اگر شنيدن بدون گوش فرا دادن ممکن نشود، گوش فرا دادن واجب خواهد بود.۴

۵. امام خمينى، گوش فرا دادن به خطبه‏ها را لازم دانسته است.۵

۶. بیشتر فقيهان معاصر مانند آيات عظام: خويى،۶ اراکى،۷ سيستانى،۸ مکارم،۹ تبريزى،۱۰ و فاضل لنکرانى،۱۱ گوش فرا دادن را بنا بر احتياط واجب، لازم مى‏دانند.

آنچه شایسته است نمازگزار جمعه انجام دهد

1.. ر. ک: جواهر الکلام: ج ۱۱ ص ۲۹۰.

2.. ر. ک: جواهر الکلام: ج ۱۱ ص ۲۹۰.

3.. ر. ک: جواهر الکلام: ج ۱۱ ص ۲۹۰.

4.. ر. ک: جواهر الکلام: ج ۱۱ ص ۲۹۰.

5.. توضیح المسائل مراجع: ج ۱ ص ۸۸۲ مسئلۀ ۳۸.

6.. توضیح المسائل مراجع: ج ۱ ص ۸۹۲.

7.. توضیح المسائل مراجع: ج ۱ ص ۸۸۲ ذيل مسئلۀ ۳۸.

8.. توضیح المسائل مراجع: ج ۱ ص ۸۸۲ مسئلۀ ۳۸.


فرهنگ‌نامهٔ نماز جمعه
102

به صورت فرادا در حال نماز خواندن بودند] قطع می‏کند یا همزمان با خطبه او مردم نماز بخوانند؟ فرمود: «نماز گزاردن در هنگامی که امام خطبه می‏خواند، ناشایست است مگر آن که رکعتی خوانده باشد و بخواهد بدان، رکعت دیگری بیفزاید و [إلّا] نباید تا پایان خطبه امام، نمازی بخواند».۱

۱۶۳.الکافیـ به نقل از محمّد بن مسلم ـ: از امام در باره [نماز] جمعه پرسیدم. فرمود: «با اذان و اقامه شروع می‏شود پس از اذان، امام می‏آید و بر فراز منبر می‏رود و خطبه می‏خواند و تا زمانی که امام بر منبر است، مردم نماز نخوانند».۲

1.. سَأَلتُهُ عَنِ الإِمامِ إذا خَرَجَ يَومَ الجُمُعَةِ هَل يَقطَعُ خُروجُهُ الصَّلاةَ أو يُصَلّي النَاسُ و هُوَ يَخطُبُ؟ قال: لا تَصلَحُ الصَّلاةُ وَ الإِمامُ يَخطُبُ، إلّا أن يَكونَ قَد صَلّىٰ رَكعَةً فَيُضيفَ إلَيها أُخرىٰ، و لا يُصَلّي حَتّى يَفرُغَ الإِمامُ مِن خُطبَتِهِ(قرب ‏الإسناد: ص۲۱۴ ح۸۳۸، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۱۸۶ ح۲۵).

2.. سَأَلتُهُ عَنِ الجُمُعَةِ، فَقالَ: بِأَذانٍ وإقامَةٍ، يَخرُجُ الإِمامُ بَعدَ الأَذانِ فَيَصعَدُ المِنبَرَ ويَخطُبُ، ولا يُصَلّي النّاسُ ما دامَ الإِمامُ عَلَى المُنبَرِ(الكافی: ج۳ ص۴۲۴ ح۷، تهذیب الأحکام: ج۳ ص۲۴۱ ح۶۴۸).

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامهٔ نماز جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14474
صفحه از 137
پرینت  ارسال به