نبودن حضور امام معصوم و يا اذن اوست.
۳. نماز جمعه در عصر غيبت
فقهاى اماميه بر اساس استنباط خود از سيره اهل بيت علیهم السلام در دوران حضور و عدم امکان اقامه نماز جمعه، درباره حکم اين نماز در عصر غيبت، آراى گوناگونی را ارائه کردهاند که به سه نظريه زير بر مىگردد:
۱. وجوب تخييرى ميان نماز جمعه و نماز ظهر؛
۲. وجوب تعيينى نماز جمعه؛
۳. وجوب تعيينى نماز ظهر؛
آنچه در اين جا شايسته توجّه است اين که نظريه مشهور فقيهان اماميه، عدم وجوب تعيينى نماز جمعه است؛ بلکه بسيارى از فقهاى بزرگ بر اين موضوع ادّعاى اجماع کردهاند.۱ معتقدان به عدم وجوب تعيينى نماز جمعه نيز خود دو دستهاند:
نخست: شمار کمى از فقها نظير سلّار،۲ و ابن ادريس۳ که اصولاً نماز
1.. ر. ک: الخلاف: ج ۱ ص ۶۲۶ مسئلۀ ۳۹۷، السرائر: ج ۱ ص ۲۹۰ و ۳۰۳، کتاب من لا یحضره الفقیه: ص ۹۰، المعتبر: ج ۲ ص ۲۷۹، تحریر الأحکام: ج ۱ ص ۴۳، التذکرة: ج ۴ ص ۲۷، المنتهى: ج ۱۰ ص ۳۱۷، الذکرى: ج ۴ ص ۱۰۴، جامع المقاصد: ج ۲ ص ۳۵۷.
2.. ابو يعلى حمزة بن عبد العزيز ديلمى، معروف به سلار یا سالار، فقيه، اصولى، متکلم، اديب و از دانشمندان برجستۀ قرن پنجم هجرى و سرآمد عالمان زمان خود بود. او از شاگردان برجستۀ شيخ مفيد (۴۱۳ ق) و سيّد مرتضى (م ۴۳۶) است. وى به دستور استادش سيّد مرتضى، منصب قضا را در منطقۀ حلب (از توابع سوريه) به عهده گرفت. سرانجام در سال ۳۴۸ يا ۳۶۳ ق در قريۀ خسروشاه تبريز درگذشت
(ر.ک: روضات الجنان: ج ۲ ص ۳۷۰، اعیان الشیعه: ج ۷ ص ۱۷۰، ریاض العلما: ج ۲ ص ۴۴۰، ریحانة الأدب ج ۳ ص ۵۰، رجال النجاشى: ص ۲۷۰ ش ۷۰۸).
3.. ابو عبد اللّٰه محمّد بن احمد بن ادريس حلى ۵۴۳ - ۵۹۸ فقيه، محدث، مفسّر شيعى در حلّه به دنيا آمد. نسبش با سه واسطه به شيخ طوسى مىرسد. پس از شيخ طوسى، جامعۀ علمى شيعه تا يک قرن، منفلانه پيرو انديشههاى شيخ بود. وى توانست فضاى اجتهاد و اظهار نظر آزاد را دوباره احيا کند. کتاب السرائر وى يکى از منابع فقهى شيعه است (ر.ک: تنقیح المقال: ج ۲ ص ۷۷، خاتمة المستدرک: ج ۳ ص ۴۳ ـ ۴۵، امل الآمل: ج ۲ ص ۸۰ ـ ۱۶۰، رجال السید بحر العلوم: ج ۳ ص ۲۲۹، دائرة المعارف تشیع: ج ۱ ص ۳۰۱).