بر اين اساس است که مطابق گزارشهاى تاريخى، اصحاب سرشناسى همچون زراره نيز در نماز جمعه حضور مىيافتند.۱
از آنچه گفته شد، مىتوان به نتايج مهم زير دست يافت:
اوّل: خاندان رسالت علیهم السلام در دورانى که خود امکان برپايى نماز جمعه را نداشتند، در نمازهاى رسمى برپا شده از سوى حکومت، شرکت مىکردند.
دوم: عدم شرکت ائمّه علیهم السلام در نماز جمعه نيز گاه اتفاق افتاده است که گزارشهايى از آن در دست است.
سوم: برخى از گزارشها حاکى از آن است که در مواردى ائمّه علیهم السلام به نماز جمعه اکتفا نکرده و نماز ظهر را هم خواندهاند.
چهارم: به اين نکته تصريح شده که عدم اکتفا به نماز جمعه و خواندن نماز ظهر، به دليل فقدان شرط عدالت در امام جمعه است.
پنجم: شرکت پيروان اهل بيت علیهم السلام خصوصاً افراد شاخص در نماز جمعه اهل سنّت براى حفظ وحدت جامعه اسلامى از سوى امامان شيعه مورد تأکيد قرار گرفته است.
ششم: توصيه و تأکيد امام علیه السلام بر حضور در نماز جمعه و عدم حضور گاه به گاه اصحاب خاص همچون زراره، گویای آن است که نماز جمعه ـ حتى اگر امام معصوم علیه السلام حضور داشته باشد، ولى نتواند آن را اقامه کند ـ واجب تخييرى است.
۲. روايات نماز جمعه
روايات فراوانى از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام نقل شده که دلالت بر وجوب