21
فرهنگ‌نامهٔ نماز جمعه

چهار رکعت نماز پى در پى خواندى؟ [امام که نمى‏خواست بگويد: به خاطر فاسق بودن امام جمعه، ناگزير نماز ظهر را خواندم] فرمود: آن چهار رکعتِ مشابه بود و ديگر چيزى نگفت. به خدا سوگند وى آنچه را حضرت به او گفت در نيافت».

۱/۳. نماز جمعه در عصر حضور امامان معصوم علیهم السلام

در دوره حکومت امام على علیه السلام (۳۵ ـ ۴۰ ق) و امام حسن علیه السلام نيز برپايى نماز جمعه توسط آن دو بزرگوار صورت مى‏پذيرفت؛ امّا پس از ماجراى غم‏انگيز صلح تحميلى به امام حسن علیه السلام تا غيبت امام مهدى علیه السلام، به دليل کنار نهاده شدن امامان اهل بيت علیهم السلام از حکومت، آنان امکان اقامه نماز جمعه نيافتند، و حاکمان اموى (۴۰ ـ ۱۳۲ ق) و پس از آنها عباسيان (۱۳۲ ـ ۶۵۶ ق) و يا کارگزارانشان اين نماز را اقامه مى‏کردند که نماز با حضور آنها و يا با خطبه خواندن به نام خليفه وقت و دعا کردن براى او همراه بود. آنان امامان جمعه مرکز خلافت را منصوب مى‏کردند و انتخاب خطیبان جمعه ولايات، بر عهده اميران و واليان بود.۱

امامان اهل بيت علیهم السلام در عصر حضور خود هر چند نمى‏توانستند اين فريضه عبادى ـ سياسى را که از شئون حکومت محسوب مى‏شد، شخصاً اقامه کنند، ولى بنا به مصالحى (از جمله حفظ وحدت و يکپارچگى جامعه اسلامى) در نماز جمعه مخالفان شرکت مى‏کردند. در حديثى مى‏خوانيم:

۰.کانَ أبو جَعفَر علیه السلام يُبَکِّرُ إلَى المَسجِدِ يَومَ الجُمُعَةِ حينَ تَکونُ الشَّمسُ قَدرَ رُمح، فَإِذا کانَ شَهرُ رَمَضانَ يَکونُ قَبلَ ذلِک،

1.. ر. ک: دانش‌نامۀ جهان اسلام: ج ۱۰ ص ۷۰۱.


فرهنگ‌نامهٔ نماز جمعه
20

نخستين بار در مدينه، نماز جمعه برپا کند.۱ پس از هجرت نيز پیامبر صلی الله علیه و اله خود پيوسته اين نماز را اقامه مى‏کرد.

۱/۲. نماز جمعه در عصر خلفاى نخستين

بر اساس گزارش‏هاى تاريخى، پس از عصر نبوى، نماز جمعه در دوران خليفه اوّل، دوم و سوم، اقامه شد و امام على علیه السلام نيز در نماز جمعه آنها شرکت مى‏کرد. روشن است که شرکت نکردن امام صلی الله علیه و اله در نماز جمعه، نوعى مخالفت سياسى تلقى می‌شد و بازخورد حکومتى داشت.

در روايتى با سند معتبر به نقل از زراره چنين آمده است:

۰.قُلتُ لِأَبِي جَعفَرٍ علیه السلام: إنَّ أُنَاساً رَوَوا عَن أَميرِ المُؤمِنينَ علیه السلام أَنَّهُ صَلَّى أَربَعَ رَکعاتٍ بَعدَ الجُمُعَةِ لَم يَفصِل بَينَهُنَّ بِتَسلِيمٍ، فَقالَ: يا زُرارَةُ إِنَّ أَميرَ المُؤمِنينَ علیه السلام صَلَّى خَلفَ فاسِقٍ فَلَمَّا سَلَّمَ وَ انصَرَفَ قامَ أَميرُ المُؤمِنينَ علیه السلام فَصَلَّى أَربَعَ رَکعَاتٍ لَم يَفصِل بَينَهُنَّ بِتَسليمٍ، فَقالَ لَهُ رَجُلٌ إلى جَنبِهِ: يا أَبَا الحَسَنِ صَلَّيتَ أَربَعَ رَکعاتٍ لَم تَفصِل بَينَهُنَّ؟ فَقالَ: إنَّها أَربَعُ رَکعاتٍ مُشَبَّهاتٍ و سَکتَ فَوَ اللَّهِ ما عَقَلَ ما قالَ لَهُ.۲

۰.به امام باقر علیه السلام گفتم: برخى مردم از امير مؤمنان علیه السلام روايت کرده‏اند که پس از نماز جمعه، چهار رکعت [پى در پى] نماز خواند، بى آن که ميان آنها با سلامى فاصله اندازد. فرمود: «اى زراره! امير مؤمنان علیه السلام پشت فاسقى نماز گزارده بود هنگامى که نماز آن شخص به پايان رسيد امير مؤمنان علیه السلام برخاست و چهار رکعت نماز خواند، بى آن که ميان آنها با سلامى فاصله اندازد. مردى که در کنارش بود گفت: اى ابا الحسن!

1.. ر. ک: فرهنگ‌نامۀ جمعه: ح ۲۰۹.

2.. الکافی: ج ۳ ص ۳۷۴ ح ۶.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامهٔ نماز جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14535
صفحه از 137
پرینت  ارسال به