فرمود : «مى گويد : أشهد أن لا إله إلاّ اللاّ ، أشهد أنّ محمّدا رسول اللاّ» . ۱
۱۱۶.امام باقر عليه السلام :اذان را بايد با جزم ۲ و روشن ادا كردنِ «الف» و «هاء» گفت ۳ و اقامه را با سرعت . ۴
۱۱۷.امام صادق عليه السلام :«اللّه أكبرِ» اذان را بايد با جزم و روشن ادا كردن «هاء» و «الف» گفت. ۵
د ـ پرهيز از آوازه خوانى
۱۱۸.سنن الدارقطنى ـ به نقل از ابن عبّاس ـ :پيامبر خدا ، مؤذّنى داشت كه [ اذان را ]با آواز مى خواند . پيامبر خدا فرمود : «اذان را بايد ساده و روان گفت . پس ، اگر ساده و روان اذان مى گويى ، بگو ، و گرنه اذان مگو» . ۶
۱۱۹.امام صادق عليه السلام :آوازه خوانى ۷ در گفتن اذانْ اشكالى ندارد ، به شرط آن كه كلمات را كامل و روشن ادا كند و «الف» و «هاء» را آشكار سازد. ۸
ه ـ ترتيل
۱۲۰.امام صادق عليه السلام :اذان را شمرده و با درنگ بايد گفت و اقامه را با سرعت . ۹
1.. الشرح الكبير ، عبد الرحمن بن قدامه : ج ۱۱ ص ۴۱۵ ، المغنى ، ابن قدامه : ص ۴۴۵ .
2.. مقصود از «جزم» ، خوددارى از اشباع و اظهار حركت است و به طور كلّى قطع (ساكن) كردن حركت است . (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۲۹۲ «جزم»)
3.. در الذكرى آمده است : ظاهرا مراد ، الفِ پايانى و غير مكتوب و نيز «ها»ى «اللّه » در انتهاىِ شهادتين است . (ملاذ الأخيار : ج ۳ ص ۴۷۷)
4.. تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۵۸ ح ۲۰۳ .
5.. تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۵۸ ح ۲۰۴ .
6.. سنن الدارقطنى : ج ۱ ص ۲۳۹ ح ۱۱ ، تفسير القرطبى : ج ۶ ص ۲۳۰ .
7.. علاّمه مجلسى رحمه الله در ذيل اين حديث مى گويد : به آواز خواندن (تطريب) ، چيزى است كه هيچ يك از اصحاب ما (شيعه) به تجويز آن در اذان قائل نشده است ، و شايد اين مورد ، حمل بر تقيّه شود . (بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۱۵۸ ذيل ح ۵۹) .
8.. دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۴۵ ، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۱۵۸ ح ۵۹ .
9.. الكافى : ج ۳ ص ۳۰۶ ح ۲۶ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۶۵ ح ۲۳۲ .