همچنين شيخ الطائفه محمّد بن حسن طوسى (م ۴۶۰ق) در النهاية مى گويد :
و امّا جمله هاى : أشهد أنّ عليّا ولىّ اللّه و آل محمّد خير البريّة ـ كه در اخبار شاذ روايت شده اند ـ در اذان به آنها عمل نمى شود ، و هر كس به آنها عمل كند (آنها را در اذان بگويد) ، خطاكار است . ۱
او در كتاب المبسوط مى گويد :
جمله هاى : أشهد أنّ عليّا أمير المؤمنين ، و آل محمّد خير البريّة ـ كه در روايات شاذ آمده اند ـ در اذان به آنها عمل نمى شود ، و اگر انسان آنها را به كار برد ، گناه نكرده است ، هر چند نه موجب فضيلت اذان و نه موجب كامل شدن بندهاى اذان مى گردد . ۲
ساير فقهاى بزرگ شيعه نيز ، چه فقيهان پيش از شيخ طوسى و چه پس از او (مانند : شيخ مفيد در المقنعة ، ۳ سيّد مرتضى در الرسائل ، ۴ حلبى در الكافى ، ۵ سَلاّر در المراسم ، ۶ محقّق حلّى در المعتبر ، ۷ علاّمه حلّى در المنتهى ۸ ) تا مقدّس اردبيلى (م ۹۹۳ق) در شرح خود بر الإرشاد ، هيچ يك ، اين شهادت را در ميان بندهاى اذان ، ذكر نكرده اند .
به سخن ديگر ، مى توان گفت كه جزء اذان نبودن شهادت سوم ، تا قرن
1.. النهاية : ص ۶۹ .
2.. المبسوط : ج ۱ ص ۹۹ .
3.. المقنعة : ص ۱۰۰ .
4.. رسائل الشريف المرتضى : ج ۳ ص ۳۰ .
5.. الكافى ، حلبى : ص ۱۲۰ .
6.. المراسم العلويّة : ص ۶۷ .
7.. المعتبر : ج ۲ ص ۱۲۴ .
8.. منتهى المطلب : ج ۴ ص ۳۷۷ .