87
قواعد کلامی (توحید)

این‌جا با استفاده از مهم‌ترین دلیل، قاعده را بیشتر توضیح می‌دهیم.

بر اساس‏ آموزه توحید، خداوند یگانه است و هیچ شباهت و سنخیّتی با مخلوقاتش ندارد. از سوی دیگر هر موجودی تنها می‌تواند نسبت به ذات موجودات هم‌سنخ خود آگاهی یابد و موجودی که هیچ شباهتی با او ندارد از دسترس قوای ادراکی او خارج است. البته، خالق، چون بر مخلوقات، از هر جهت، احاطه دارد و بدون این احاطه، خلق کردن ممکن نیست، به مخلوقاتش احاطه علمی دارد، اما مخلوق، نمی‌تواند به ذات خالق دسترسی داشته باشد و تنها راه شناختِ خالق، شناخت از طریق آثار و افعال است.

از این تحلیل، روشن می‌شود که تصورات ما از ذات خداوند، در واقع، تصوراتی‌اند که از مخلوقات اخذ کرده‌ایم و بر خداوند منطبق نخواهد بود و اگر گمان کنیم خداوند مصداق این تصورات است، خداوند را نشناخته‌ایم، بلکه مخلوق را شناخته‌ایم و خالق را به مخلوق تشبیه کرده، از توحید خارج شده‌ایم.

با این بیان، معنا و مقصود این روایات روشن می‌شود. همان‌‌‌‌‌‌‌طور که دیدیم در این روایات ادعای معرفت ذاتی خداوند مستلزم خروج خداوند از الوهیت و خالقیت و یگانگی دانسته شده است. دلیل این مطلب این است که صورت‌ها‌یی که عقل به آنها احاطه دارد از مخلوقات گرفته شده و تطبیق این صورت‌ها‌بر خداوند، خروج از توحید و مصنوع دانستن خداوند و عدم صلاحیت او برای الوهیت و معبودیت است.

لازم به ذکر است که معرفت قلبی و خدادادی، از موضوع این بحث خارج است؛ زیرا بحث بر روی‌شناختی از خداست که فعل انسان است نه فعل خداوند.

ادله عقلی قاعده

افزون بر ادله نقلی، می‌توان استدلال‌های زیر را برای اثبات قاعده ذکر کرد:


قواعد کلامی (توحید)
86

حدیث ذکر می‌شود. امام باقر علیه السلام برای جابر بن یزید بخشی از خطبه‌های ‌امیرالمؤمنین علیه السلام را چنین نقل می‌کند: «مَنْ أَفْکَرَ فِی ذَاتِ اللّه تَزَنْدَق؛۱ هر که در ذات خداوند بسیار اندیشد زندیق شود».

ملاصالح مازندرانی و برخی دیگر در شرح این روایت می‌گویند:

۰.کسی که در ذات الهی نظر کند و بخواهد با تحدید، توصیف، تجزیه، تشبیه، تجسیم، مقدار، غایت، نهایت، کجا بودن، چگونه بودن و چه زمانی بودن به خداوند دست یابد، ربوبیت خداوند را انکار کرده و به کفر مبتلا شده است.۲

تحلیل قاعده

برای شناخت هر موجودی دو راه قابل تصور است: شناخت مستقیم و بدون واسطه و شناخت غیر مستقیم و با واسطه. برای مثال، آتش را می‌توان مستقیماً مشاهده کرد و می‌توان از طریق مشاهده دود، به وجود آتش پی برد. شکی نیست که عقل می‌تواند از طریق آثار و افعال خدا، به خداوند پی ببرد و ‌شناختی عقلی از خداوند به دست آورد. حال، سخن این است که آیا عقل راهی به شناخت ذات خداوند، بدون واسطه مخلوقات دارد یا خیر. قاعده مورد بحث درصدد انکار وجود چنین راهی است.

قاعده «کلّ معروف بنفسه مصنوع»، بیانگر این مطلب است که انسان با قوای ادراکی خود تنها می‌تواند نسبت به مخلوقات، شناخت ذاتی داشته باشد و احاطه به ذات الهی برای انسان، بلکه برای هر مخلوق و ممکن الوجودی، محال است. با ذکر ادله عقلی قاعده، در بخش بعدی بحث، قاعده وضوح بیشتری می‌یابد. در

1.. كلينى،‏‏ الكافی‏،‏‏ ج۸، ص۲۲.

2.. مازندرانى‏، شرح أصول الكافی‏‏،‏‏ ‏‏ج۱۱، ص۲۲۳؛ ابن قارياغدى، البضاعة المزجاة،‏‏ ج۱، ص۲۵۷.

  • نام منبع :
    قواعد کلامی (توحید)
    سایر پدیدآورندگان :
    رضا برنجکار و مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31227
صفحه از 223
پرینت  ارسال به