آنکه ذات و حقیقتش شناخته مىشود، خداوند نیست و خداوند از راه دلیل و برهان شناخته شده و توسط معرفت به آثار او به وجود او پی مىبریم.
توضیحات مربوط به حدیث پیشین، درباره این حدیث نیز میتواند صادق باشد؛ زیرا اگر شناخت ذات خداوند مستلزم مصنوعیت باشد، مصنوع نمیتواند اِله و معبود باشد؛ زیرا معبود ما، مالک و خالق ماست، نه مخلوقی مثل ما.
۳. امام باقر علیه السلام میفرماید:
۰.إِنَّمَا یعقلُ مَا کَانَ بِصِفَةِ الْمَخْلُوقِ وَلَیْسَ اللّه کَذَلِک؛۱ تعقل شود هر چیز که به صفت مخلوق باشد و خداوند چنین نیست.
علامه مجلسی در شرح این عبارت میگوید:
۰.این فراز از فرمایش امام در پاسخ پرسش راوی است که از آن حضرت میپرسد: برخی از اهل عراق تصور میکنند که خداوند بصیر است به همان وجهی که آنها تصور میکنند. در واقع، این سخن نقل قول کلام مجسمه است که دیدن خداوند را با وسیله و ابزار تصور کردهاند و یا به این اعتبار است که صفت بصیر را زائد بر ذات خداوند تلقی کردهاند. به طور خلاصه آنها برای خداوند صفاتی را اثبات میکردند که آن را تصور کردهاند، در حالیکه خداوند منزّه است از این که در صفت امکانی با آنها مشابهت داشته باشد.۲
علامه مجلسی، وجه دیگری را نیز بیان میکند: خداوند تبارک و تعالی به آنچه در عقل و ذهن شکل میگیرد متصف نمیشود؛ زیرا عقل تنها میتواند به مخلوقات