67
قواعد کلامی (توحید)

هم ادراک نمى‏شود؟ گفتند: زیرا او از عقل و اندیشه برتر است.۱

اقسام و معانی تعطیل

همان طور‌که در عبارت‌های ‌مفسران دیدیم، واژه تعطیل را که در احادیث دسته نخست ذکر شده بود، بیشتر به معنای وجودشناختی، یعنی نفی و انکار خداوند معنا کرده‌اند. در این صورت، معنای احادیث دسته نخست و دسته دوم یکسان خواهد بود. اما برخی، تعطیل معرفت شناختی، یعنی انکار معرفت نسبت به خداوند را در تفسیر تعطیل ذکر کرده‌اند که در این صورت، معنای دو دسته احادیث متفاوت خواهد بود. بنابراین‌‌، باید به معنا و اقسام این دو تفسیر از تعطیل بپردازیم و روشن کنیم که مقصود احادیث دقیقاً چیست.

تعطیل وجودشناختی و معانی آن

فخر رازی سه معنا برای تعطیل وجودشناختی و تشبیه ذکر کرده است:

۱. نفی وجود خداوند، تعطیل محض است در مقابل «تشبیه» که اثبات بیش از یک خداست.

۲. اگر گفته شد خداوند موجود و شیْ‏ء نیست، تعطیل رخ داده است و با گفتن جسم و جوهر و مرکب از اعضا بودن، به ورطه تشبیه گرائیده‌ایم.

۳. اگر گفته شود خداوند به صفاتی چون علم و قدرت متصف نیست، تعطیل

1.. «وَأَعْجَبُ مِنْهُمْ جَمِيعاً الْمُعَطِّلَةُ الَّذِينَ رَامُوا أَنْ يُدْرِكُوا بِالْحِسِّ مَا لَا يُدْرَكُ بِالْعَقْلِ فَلَمَّا أَعْوَزَهُمْ ذَلِكَ خَرَجُوا إِلَى الْجُحُودِ وَالتَّكْذِيبِ فَقَالُوا وَلِمَ لَا يُدْرَكُ بِالْعَقْلِ قِيلَ لِأَنَّهُ فَوْقَ مَرْتَبَةِ الْعَقْلِ كَمَا لَا يُدْرِكُ الْبَصَرُ مَا هُوَ فَوْقَ مَرْتَبَتِه» (مفضّل بن عمر، توحيد المفضّل‏، ص۱۷۶-۱۷۷).


قواعد کلامی (توحید)
66

گروهى از متشرعه نیز معتقدند که عقل بشر از درک حقایق ماوراء الطبیعى قاصر است و در این مسائل مانند مسائل عملى باید متعبد بود. به عقیده بعضى از این افراد هیچ صفت خداوند حتى یگانگى او را نمى‏توان با دلایل عقلى ثابت کرد، مى‏گویند ما از آن جهت مى‏گوییم خداوند یکى است که پیغمبر و ائمه‌ علیهم السلام گفته‏اند یکى است و الّا از راه عقل هیچ دلیلى براى یگانگى خداوند نداریم. اینها توقیفى بودن اسماء اللّه را بهانه قرار داده از هر‌گونه تلاش علمى در معارف الهى خوددارى کرده، بلکه با آن مخالفت مى‏کنند. این دسته احیاناً در اصطلاح حکماى اسلامى «معطّله» خوانده مى‏شوند؛ زیرا معتقد به تعطیل دستگاه عقلانى در مسائل الهى مى‏باشند و به اصطلاح هرگاه پاى بحث و تحقیق این مسائل مى‏رسد به عقل فرمان تعطیل و استراحت مى‏دهند.۱

سید هاشم بحرانی می‌گوید:

۰.معطّله معتقدند شناخت خداوند برای عقول بشری مقدور نیست. آنها معتقدند تنها به میزانی که از نصوص درک می‌کنیم عقل توان شناخت دارد.۲

می‌توان تعطیل معرفت‌شناختی را از روایات نیز استفاده کرد. در بخشی از توحید مفضّل چنین می‌فرماید:

۰.به شگفت‌آورنده‌تر از همه، معطّله هستند که خواستند چیزى را حس کنند که عقل نیز به درک آن موفق نمى‏شود. هنگامى که نتوانستند آن را درک کنند، به جَحد و انکار و تکذیب پرداختند و در سؤال از این‌که چرا با عقل

1.. شهید مطهرى، مجموعه آثار،‏‏ ج۶، ص۹۱۰.

2.. «يذهب المعطلة إلى استحالة معرفة اللّه تعالى على العقول وإلى تعطيل العقول عن المعرفة، إلا بقدر ما يظهر من النصوص» (بحرانى،‏‏ البرهان فی تفسیر القرآن‏‏،‏‏ج۱، مقدمه، ص۲۱).

  • نام منبع :
    قواعد کلامی (توحید)
    سایر پدیدآورندگان :
    رضا برنجکار و مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31320
صفحه از 223
پرینت  ارسال به