ج) تفسیر بهتر در مورد سخن معصوم علیه السلام «نعم یخرجه» این است که جایز است در مورد خداوند گفته شود که خداوند شیْء است، ولی بر گوینده واجب است او را از دو حد خارج کند پس جمله «یخرجه» انشاء و امر است ولی در هیئت جمله خبریه.۱
آية اللّه بروجردی میفرماید:
۰.معنای اخراجه عن حدّ التعطیل، این است که اگر خداوند شیْء نباشد پس لاشیْء محض است و این موجب تعطیل از دعا و عبادت و توسل به او است و خروج از حدّ تشبیه این است که به هیچ چیزی از مخلوقاتش مقایسه نشود، بلکه محدود نشود به شمارش در نیاید و به ذهن هیچکس نیز خطور نکند و در نیاید.۲
آية اللّه جعفر سبحانی درباره «معطّله» معتقدند:
۰.معطّله کسانی هستند که عقل را از تدبر و تفکر تعطیل میکنند.۳ در نتیجه، برآنند که نمیتوان شناختی درباره خداوند به دست آورد.
شهید مرتضی مطهری میگوید:
1.. «والأولى أن يقال: معنى قوله علیه السلام: «نعم يخرجه» إلخ أنّه يجوز أن يقال للَّه: إنّه شيء، ويجب أن يخرجه القائل من الحدّين، فحينئذٍ قوله علیه السلام: «يخرجه» إنشاء في قالب الخبر» (شريف شيرازى، الكشف الوافی فی شرح أصول الكافی، ص ۵۸۳ -۵۸۴).
2.. «معنى إخراجه عن حدّ التعطيل أنّه لو لم يكن اللّه شيئا لكان لا شيئاً محضاً وهو يوجب التعطيل عن الدّعاء والعبادة والتوسّل وعن حد التشبيه أنّه لا يقاس بشيء من مخلوقه بل لا يحدّ ولا يعدّ ولا يخطر ببال أحد» (بروجردى، تفسير الصراط المستقيم، ج۴، ص۳۶۷).
3.. «والمعطّلة الذين عطّلوا عقولهم عن التدبّر والتفكير» (سبحانی، رسائل ومقالات، ج۵، ص۲۹۰).