خداوند یا صفات خداوند از آن ارائه کردهاند و برخی تفسیر معرفت شناختی، یعنی عدم شناخت خداوند یا صفات او.
علامه مجلسی در شرح حدیث نخست، یعنی «نَعَمْ یُخْرِجُهُ مِنَ الْحَدَّیْنِ حَدِّ التَّعْطِیلِ وَحَدِّ التَّشْبِیهِ» گوید:
۰.تعطیل آن است که وجود، صفات کمالیه، صفات فعلیه و اضافیه برای خداوند ثابت نشود و تشبیه زمانی است که حکم داده شود به اشتراک خداوند با ممکنات در حقیقت صفات و عوارض ممکنات.۱
ملاصدرا در شرح این روایت میگوید:
۰.تبیین چگونگی دلالت این حدیث بر خروج از حدّ تعطیل اینگونه است که اگر خداوند شیْء نباشد، پس لاشیْء است [زیرا شیْء و لاشیْء نقیض هم هستند و اجتماع و ارتفاع نقیضین ممکن نیست] در این صورت، عبادت و عبودیت تعطیل خواهد شد [زیرا عبادت زمانی معنا دارد که معبود شیْء باشد نه لا شیْء] و معنای اخراج از حدّ تشبیه بدین صورت است که از اطلاق مفهوم شیْء بر خداوند چنین بر نمیآید که مثل دیگر اشیاء، شیْء خاص محدود به حدود مثل جسم، صورت، جوهر یا عرض بودن، کیف و کم و امثال اینها باشد.۲