اساس همه این دلایل، مقایسه ماده بدن ابلیس و حضرت آدم علیه السلام است که از نظر روایات نادرست است. روایاتی که در شرح قیاسِ ابلیس و علت خطای او وجود دارد، مضمون و تبیین واحدی ندارند. در اینجا برخی از این روایات را نقل و بررسی میکنیم.
اسحاق بن جریر نقل میکند که امام صادق علیه السلام از اسحاق درباره دیدگاه پیروان او در مورد گفتار ابلیس (خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ) سؤال کرد و او در جواب توضیح داد. آنگاه حضرت خود به تبیین این گفته ابلیس پرداختند و فرمودند:
۰.کذب إبلیس (لَعَنَهُ اللّه). یا إسحاق، ما خلقه اللّه إلا من طین. ثم قال: قال اللّه (الَّذِی جَعَلَ لَکُمْ مِنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ ناراً فَإِذا أَنْتُمْ مِنْهُ تُوقِدُون) خلقه اللّه من تلک النار والنار من تلک الشجرة والشجرة أصلها من طین؛۱اِی اسحاق، ابلیس (لعنت خدا بر او باد) دروغ گفت خداوند او را از گِل خلق کرده است، سپس فرمود: خداوند میفرماید «همان کسى که براى شما از درخت سبز، آتش آفرید و شما به وسیله آن، آتش مىافروزید!» خداوند او را از همان آتش خلق کرد و آن آتش از همان درخت بود و اصل آن درخت از گِل.
در این حدیث، اشتباه مقایسه ابلیس این مطلب دانسته شده که آتش هم از گل است. بنابراین، آدم و ابلیس هر دو از گِل آفریده شدهاند و از راه تفاوت منشأ خلقت این دو نمیتوان به برتری ابلیس بر آدم و لزوم سجده آدم در برابر ابلیس حکم کرد.
عیسی بن عبداللّه قرشی نقل میکند که ابوحنیفه به محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شد و آن حضرت به او فرمودند:
۰.یَا أَبَا حَنِیفَةَ بَلَغَنِی أَنَّکَ تَقِیسُ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَا تَقِسْ فَإِنَّ أَوَّلَ مَنْ قَاسَ إِبْلِیسُ