ملاصالح مازندرانی در توضیح این مطلب که چرا با قیاس نمیتوان به دین خداوند دست یافت، میگوید:
۰.چون دین خداوند همان چیزی است که بر پیامبرش نازل کرده و جمیع نیازهای دنیوی و اخروی بندگان را داراست. راه رسیدن به این دین تنها در پیروی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و اوصیائش و اخذ این دین از آنهاست. پس کسی که این راه را نپیماید و از روش قیاس و اتکا به رأی پیش برود با وجود اختلاف طبیعتهاو افکار قطعاً از دین خداوند دور میشود و کسی که از دین خداوند دور شود، بیشک از دین بیبهره است.۱
در روایات پیشگفته به صراحت از بهکارگیری قیاس در دین نهی شده است و قیاس در دین میتواند در همه بخشها جاری شود و به بخشی از دین اختصاص ندارد. آنچه این روایات بر آن تأکید دارند، لزوم پیروی و تبعیت از حجّت صحیح در دین است و اینکه در تدیّنورزی نسبت به امور دینی نمیتوان از امور بیپایهای چون قیاس بهره گرفت؛ زیرا اینگونه امور بهجای اینکه ما را به دین برساند ما را از دین دور میکند.
دسته دوم: روایات نهی از قیاس در احکام
امام صادق علیه السلام به أبان بن تغلب میفرماید:
۰.إِنَّ السُّنَّةَ لَا تُقَاسُ أَ لَا تَرَى أَنَّ امْرَأَةً تَقْضِی صَوْمَهَا وَلَا تَقْضِی صَلَاتَهَا یَا أَبَانُ إِنَّ السُّنَّةَ إِذَا قِیسَتْ مُحِقَ الدِّینُ؛۲ احکام اسلامى را نتوان قیاس کرد، نمىبینى که زن حائض روزهاش را قضا کند و نمازش را قضا نکند، اى ابان، احکام اسلامى اگر قیاس شود، دین از میان برود.