نویسنده المصباح المنیر مینویسد:
۰.قِستُه: عَلَى الشَّىءِ وَبِهِ... وَ هُوَ تَقْدِیرُهُ بِهِ وَ(الْمِقْیَاسُ) المِقْدَارُ؛۱ قیاس کردم چیزی را بر چیزی، به معنای اندازه گیری کردن چیزی با چیز دیگر است. مقیاس همان مقدار و اندازهگیری است.
حاصل سخن آنکه قیاس در لغت به این معناست که چیزی را بر اساس چیز دیگر بشناسیم. به بیان دیگر، بر اساس مقایسه چیزی به چیز دیگر، حکمی را از یکی به دیگری نسبت دهیم. از اینرو، این مقایسه و صدور حکم، بر اساس نوعی شباهت میان دو چیز است و به خاطر همین شباهت، حکم یکی به دیگری سرایت داده میشود.
معنای اصطلاحی قیاس
در علم منطق، دلیل یا حجت سه قسم است: قیاس، استقرا و تمثیل.۲ از میان این سه، آنچه به معنای لغوی قیاس نزدیک است، تمثیل است و نه قیاس منطقی. محمدرضا مظفّر در تعریف قیاس منطقی میگوید:
۰.قول مؤلف من قضایا متی سلمت لزم عنه لذاته قول آخر؛۳ قیاس به گفتار متشکل از چند گزاره گفته میشود که اگر این گزارههاصحیح باشند از صدق آنها ذاتاً گفتار دیگری به دست میآید.
ابن سینا میگوید: