قدیم بوده و اشیاء را بدون سابقه قبلی آفرید و کسانى که معتقدند خداوند اشیاء را از چیزى آفریده به او کفر ورزیدهاند؛ زیرا آنچه اشیاء را از آن آفریده باید قدیم و از ازل با حقتعالى بوده باشد در حالىکه اینگونه نیست، بلکه حقتعالى اشیاء را بدون سابقه قبلی خلق کرده است.
امام باقر علیه السلام میفرماید:
۰.خلق الشیء لا من شیء کان قبله ولو خلق الشیء من شیء إذا لم یکن له انقطاع أبدا ولم یزل اللّه إذا ومعه شیء ولکن کان اللّه ولا شیء معه فخلق الشیء الذی جمیع الأشیاء منه وهو الماء؛۱ خداوند آن چیز را خلق فرمود نه از چیزى که پیش از آن بود و اگر آن چیز را از چیزى خلق فرموده بود در آن هنگام هرگز انقطاع و بریدگى نبود (تسلسل محال) و در این هنگام لازم مىآید که خداوند همیشه بوده و با او چیزى بوده و لیکن خداوند بود و چیزى با او نبود پس آن چیزى را که همه چیزها از آنند خلق فرمود و آن آب است.
امام صادق علیه السلام در پاسخ به این پرسشِ زندیق که «اشیاء از چه خلق شدهاند؟» فرمود:
۰.لَا مِنْ شَیْءٍ. فَقَالَ فَکَیْفَ یَجِیءُ مِنْ لَا شَیْءٍ شَیْءٌ قَالَ علیه السلام إِنَّ الْأَشْیَاءَ لَا تَخْلُو أَنْ تَکُونَ خُلِقَتْ مِنْ شَیْءٍ أَوْ مِنْ غَیْرِ شَیْءٍ فَإِنْ کَانَتْ خُلِقَتْ مِنْ شَیْءٍ کَانَ مَعَهُ فَإِنَّ ذَلِکَ الشَّیْءَ قَدِیمٌ وَالْقَدِیمُ لَا یَکُونُ حَدِیثاً وَلَا یَفْنَى وَلَا یَتَغَیَّرُ؛۲ نه از چیز قبلی. گفت چگونه چیزی از هیچ به وجود مىآید؟ فرمود: اشیاء از این دو صورت خارج نیستند یا از چیزى آفریده شدهاند یا از هیچ. اگر از چیزى باشد، باید آن چیز با خداوند وجود داشته باشد و قدیم باشد. قدیم هرگز پدیده و حادث نمىشود و بر او تغییر و فنا عارض نمىشود.