187
قواعد کلامی (توحید)

امام علی علیه السلام در خطبه‌ای می‌فرماید:

۰.فَسُبْحَانَ الْبَارِئِ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلَى غَیْرِ مِثَالٍ خَلَا مِنْ غَیْرِه؛‏۱ پاک است خدایى که پدید آورنده هر موجودى است بدون نمونه‏اى که پیش از او از غیر او آفریده شده باشد.

امام کاظم علیه السلام در دعایی که به عبداللّه بن جندب در سجده شکر آموزش می‌دهد، می‌فرماید: «یَا بَارِئَ خَلْقِی رَحْمَةً بِی؛‏۲‌ای پدیدآورنده وجودِ من در حالی‌که رحمتی است برایم».

ادله نقلی قاعده

قطع نظر از اسماء و صفات الهی که بر قاعده خلقت دلالت می‌کند و پیش از این به مهم‌ترین آنها پرداختیم، احادیث بسیاری در دست است که به صراحت قاعده خلق لامن شیْ‏ء را مطرح کرده‌اند. این احادیث را می‌توان در چهار دسته ارائه کرد.

دسته اول: احادیثی که آفرینش جهان توسط خداوند را از نوع «خلق لا من شیْ‏ء» می‌دانند. برای مثال، امام صادق علیه السلام می‌فرماید:

۰.لَیْسَ بَیْنَ الْخَالِقِ وَالْمَخْلُوقِ شَیْ‏ءٌ وَاللّه خَالِقُ الْأَشْیَاءِ لَا مِنْ شَیْ‏ءٍ کَانَ؛۳ میان خالق و مخلوق چیز دیگرى نیست [چیزى نیست که نه خالق باشد نه مخلوق] خداوند خالق همه چیز است بدون ماده و مایه.

درباره جمله نخست حدیث، دو تفسیر ارائه شده است. برخی متفکران این جمله را

1.. شريف رضى، ‌نهج البلاغة، ص۲۱۸.

2.. كلينى،‏‏ الكافی‏،‏‏ ج۳، ص۳۲۵.

3.. همان‏،‏‏ ج۱، ص۱۱۴.


قواعد کلامی (توحید)
186

مدرسی پس از آن‌که واژه خلق را به ابداء و انشاء بدون بهره‌گیری از مثال و ماده قبلی معنا می‌کند، می‌گوید:

۰.ویبدو أن هذا هو معنى «البارئ» حیث قال المفسرون: ان معناه المنشئ المبتدع؛۱ و آشکار می‌شود که خالق همان معنای بارئ است چون مفسران بارئ را به منشی و مبتدع معنا کرده‌اند.

ملاصالح مازندرانی در تفسیر «بارئ» می‌گوید:

۰.(البارئ) الخالق بلا همّة ولا رویّة؛۲ بارئ یعنی کسی که بدون این‌که در او عزم و تفکری رخ دهد [بدون نیاز به عزم و تفکر که از لوازم موجودات امکانی است].

سمرقندی می‌گوید: «الْبارِئُ‏ یعنی: خالق الأشیاء ابتداء؛۳ بارئ یعنی کسی که اشیاء را ابتدا آفرید». هویدی بغدادی نیز می‌گوید: «الْبارِئُ‏ المبدع المخترع؛۴ بارئ یعنی مبدع و مخترع».

از جمله آیات و روایات دال بر این‌که خداوند بارئ است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۰.(هُوَ اللّه الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ)؛۵ اوست خداى آفریننده (اشیاء بر پایه تقدیر و سنجش) و آفریدگار و ایجادکننده (موجودات ممتاز از یک‌دیگر، مماثل در کمال صنع) و صورت‏بخش (اشیاء به صورت‏هاى مختلف).

1.. مدرسى‏‏،‏‏ ‏‏من هدى القرآن،‏‏ ج۱۵، ص۲۸۲.

2.. مازندرانى‏، شرح أصول الكافی‏‏،‏‏ ‏‏ج۳، ص۳۷۹.

3.. سمرقندى، بحرالعلوم،‏‏ ج۳، ص۴۳۳.

4.. هويدى بغدادى، التفسير المعين، ص۵۴۸.

5.. سورۀ حشر، آیۀ ۲۴.

  • نام منبع :
    قواعد کلامی (توحید)
    سایر پدیدآورندگان :
    رضا برنجکار و مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31411
صفحه از 223
پرینت  ارسال به