183
قواعد کلامی (توحید)

کرده‏اید یا ما ایجاد کننده‏ایم.

امام علی علیه السلام در نهج البلاغه می‌فرماید:

۰.أَنْشَأَ الْخَلْقَ إِنْشَاءً وَابْتَدَأَهُ ابْتِدَاءً بِلَا رَوِیَّةٍ أَجَالَهَا وَلَا تَجْرِبَةٍ اسْتَفَادَهَا وَلَا حَرَکَةٍ أَحْدَثَهَا وَلَا هَمَامَةِ نَفْسٍ اضْطَرَبَ فِیهَا؛۱ خلقت را آغاز کرد و موجودات را بیافرید بدون نیاز به فکر و اندیشه‏اى، یا استفاده از تجربه‏اى بى آن که حرکتى ایجاد کند و یا تصمیمى مضطرب در او راه داشته باشد.

امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه می‌فرماید:

۰.أَنْشَأْتَ الْأَشْیَاءَ مِنْ غَیْرِ سِنْخٍ، وَصَوَّرْتَ مَا صَوَّرْتَ مِنْ غَیْرِ مِثَالٍ، وَابْتَدَعْتَ الْمُبْتَدَعَاتِ بِلَا احْتِذَاء؛۲ تویى خداوندى که هر چه آفریده‏اى نه از هیچ اصل و مایه آفریده‏اى و هر چه را نقش بسته‏اى بى‏هیچ نمونه‏اى نقش بسته‏اى و هر چه پدید آورده‏اى بى‏هیچ تقلیدى پدید آورده‏اى.

امام علی علیه السلام در یکی از خطبه‌های ‌خود در روز جمعه می‌فرماید:

۰.أَنْشَأَ صُنُوفَ الْبَرِیَّةِ لَا مِنْ أُصُولٍ کَانَتْ بَدِیَّة؛۳ به وجود آورد مردم را نه از نقشه و اصولى که قبلاً باشد.

مفهوم فطر

لغت‌پژوهان در تعریف ماده «فطر»، از واژه‌های متعددی بهره گرفته‌اند، از جمله: ابتدا، اختراع و خلق،۴ شکافتن و آغاز کردن چیزی و ابراز آن،۵ احداث تحولی که

1.. شريف رضى، ‌نهج البلاغة، ص۴۰.

2.. امام سجاد علیه السلام، الصحيفة السجادية‏، ص۲۱۰.

3.. علامه مجلسی، بحار الأنوار‏،‏‏ ج۴، ص۳۱۹.

4.. جوهری، الصحاح،‏‏ ج۲، ۷۸۱؛ راغب اصفهانى‏‏،‏‏ ‏‏المفردات، ص۶۴۰؛ ابن اثير، النهاية‏‏،‏‏ ‏‏‏ج۳، ص۴۵۷؛ ‌ف‍ی‍وم‍ی‌، المصباح المنیر،‏‏ ج۲، ص۴۷۷؛ طريحى‏،‏‏ مجمع البحرين‏،‏‏ ج۳، ص۴۳۸.

5.. ‌ابن فارس، معجم مقاییس اللغة،‏‏ ج۴، ص۵۱۰؛ ابن منظور، لسان العرب‏،‏‏ ج۵، ص۵۵؛ زبيدی، تاج العروس،‏‏ ج۷، ص۳۵۰.


قواعد کلامی (توحید)
182

الْأَشْیَاء؛۱ دلیل بر حدوث عالم چیست و امام صادق علیه السلام فرمود به نزدیک‏ترین چیزها بر آن استدلال می‌کنم.

مفهوم اِنشاء

معنای ریشه‌ای نشأ ارتفاع و بلندی است۲ و به معنای خلق و ایجاد ابتدایی و بدون سابقه یک شیْ‏ء به‌کار می‌رود.۳ ‌گو این‌که وقتی شیْ‏ء از عدم به وجود می‌رسد، ارتفاع می‌یابد.

متکلمان انشاء را به معنای حدوث، خلق، ابداع، ابداء و اختراع دانسته‌اند.۴ در واقع، با این الفاظ از یک امر حکایت می‌کنند. شیخ طوسی در تفسیر آیه (مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَالْأَرْض‏)۵ می‌فرماید:

۰.(مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ) والمنشئ لها والمخرج لها من العدم الى الوجود؛۶ چه کسی خالق، منشی و خارج کننده آسمان‌ها و زمین از عدم به وجود است.

از جمله آیات و روایات دال بر این‌که فعل خداوند به نحو انشاء است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۰.(أَ أَنْتُمْ أَنْشَأْتُمْ شَجَرَتَها أَمْ نَحْنُ الْمُنْشِؤُن)؛۷ آیا شما درختان را ایجاد

1.. ‌‌‌‌‌‌شیخ صدوق، التوحيد‏، ص۲۹۲.

2.. ف‍راه‍یدی‌، کتاب العین،‏‏ ج۶، ص۲۸۸؛ ‌ابن فارس، معجم مقاییس اللغة،‏‏ ج۵، ص۴۲۸-۴۲۹؛ فيروزآبادى،‏‏ ‏القاموس المحيط،‏‏ ج۱، ص۳۹؛ زبيدی، تاج العروس،‏‏ ج۱، ص۲۶۴.

3.. جوهری، الصحاح،‏‏ ج۱، ص۷۸؛ راغب اصفهانى‏‏،‏‏ ‏‏المفردات، ص۸۰۷؛ ابن منظور، لسان العرب‏،‏‏ ج۱، ص۱۷۰؛ طريحى‏،‏‏ مجمع البحرين‏،‏‏ ج۱، ص۴۱۵-۴۱۶.

4.. جمعى از نويسندگان‏، شرح المصطلحات الكلامية، ص۳۵۳.

5.. سورۀ عنکبوت، آیۀ ۶۱.

6.. شيخ طوسى‏، التبيان‏‏،‏‏ ‏ج۸، ص۲۲۴.

7.. سورۀ واقعه، آیۀ ۷۲.

  • نام منبع :
    قواعد کلامی (توحید)
    سایر پدیدآورندگان :
    رضا برنجکار و مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31314
صفحه از 223
پرینت  ارسال به