محدَث میگوید:
۰.(محدث) أى مخرج من العدم الى الوجود. بمعنى أنه کان معدوماً، فوجد؛۱ محدَث یعنی آنچه از عدم به وجود خارجی شده است، بدین معنا که قبلاً نبود و اکنون هستی یافته است.
باقلانی در تعریف حدوث میگوید:
۰.حقیقة الخلق والإحداث هو إخراج الشیء من العدم إلى الوجود؛۲ حقیقت خلق و احداث، خارج نمودن شیْء از عدم به وجود است.
فخر رازی در تعریف حدوث میگوید:
۰.أن المراد من الحدوث خروجه من العدم إلى الوجود؛۳ مراد از حدوث این است که جسم از عدم به وجود خارج شود.
از جمله روایات دال بر اینکه فعل خداوند به نحو حدوث است میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛ امام صادق علیه السلام میفرماید:
۰.فَلَمَّا أَحْدَثَ الْأَشْیَاءَ وَکَانَ الْمَعْلُومُ وَقَعَ الْعِلْمُ مِنْهُ عَلَى الْمَعْلُوم؛۴ پس چون اشیاء را پدید آورد و معلوم موجود شد علمش بر معلوم منطبق شد.
هشام بن حکم نقل میکند که ابوشاکر دیصانی بر امام صادق علیه السلام وارد شد و پرسید:
۰.مَا الدَّلِیلُ عَلَى حُدُوثِ الْعَالَمِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللّه علیه السلام نَسْتَدِلُّ عَلَیْهِ بِأَقْرَبِ