175
قواعد کلامی (توحید)

نداشته است.

ابن فارس برای واژه «بدع» دو ریشه و معنا ذکر کرده است:

۰.الباء والدال والعین أصلان: أحدهما ابتداءِ الشیْ‏ء وصنعة لا عَنْ مِثال والآخر الانقطاع والکَلال؛۱ ب د ع دو معنا دارد یکی ابتداء چیزی و ساختن آن بدون مثال و نمونه [سابق] و دیگری بریدن و خسته و هلاک شدن.

معنای اصطلاحی ابداع همسو با معنای لغوی آن است.۲ سید مرتضی در تعریف ابداع می‌گوید:

۰.ویوصف تعالى بأنه «مبدع» وفائدة هذا الوصف ایقاع الفعل لا على مثال؛‏۳ خداوند به اسم مبدع توصیف می‌شود و فایده این وصف آن است که فعل بدون بهره‌گیری از مثال و نمونه سابق ایجاد می‌شود.

شیخ اشراق در تعریف ابداع می‌گوید:

۰.أنّ الإبداع وهو الذی عبارة عن وجود شی‏ء عن غیره بحیث لم یتوقّف على غیره أصلاً من وقت ومادة؛۴ ابداع عبارت است از این‌که چیزی از غیرش به وجود بیاید بدون آن‌که بر وقت یا ماده‌ای متوقف باشد.

ابن سینا یکی از معانی ابداع را چنین بیان می‌کند:

۰.تأسیس الشى‏ء لا عن شى‏ء ولا بواسطة شى‏ء؛۵ [ابداع] تأسیس و به وجود

1.. ‌ابن فارس، معجم مقاییس اللغة،‏‏ ج۱، ص۲۰۹.

2.. ‌شهرزورى‏، رسائل، ص۳۰۳؛ ‌اهرى‏، الاقطاب‏‏،‏‏ ‏‏‏ص ۱۳۷ و۱۶۸؛ عامرى‏، رسائل‏‏،‏‏ ‏‏‏ص ۲۶۰؛ لوكرى‏، ابوالعباس، بيان الحق بضمان الصدق‏، ص۳۴۳؛ اخوان الصفا، رسائل‏‏،‏‏ ‏ج۲، ص۱۲۷ و‏‏ ج۳، ص۴۷۳.

3.. سید مرتضى‏، الذخيرة، ص۵۹۲.

4.. ‌سهروردی، مجموعه مصنفات‏‏،‏‏ ‏‏‏ج۴، ص۲۲۴.

5.. ابن سينا، رسائل، ص۱۱۸.


قواعد کلامی (توحید)
174

اصل باشد که فعل تو بِدان نسبت داده شود تا فعل تو پیرو مثال و نمونه سابقش باشد.

در دو حدیث اخیرخلقت و ابتدا با هم ذکر شده‌اند و در حدیث اخیر تصریح شده که خلقت ابتدایی خداوند بدون ماده و صورت از قبل موجود بوده است. به دیگر سخن، اشیاء از چیزی آفریده نشده‌اند (لامن شیْ‏ء) و بر اساس صورت و الگو و مثال از قبل موجود، طراحی نشده‌اند.

مفهومِ ابداع

بدع در لغت به معنای آغاز بدون سابقه و بدون ماده و نمونه و مثال است.۱ راغب اصفهانى در ذیل ماده «بدع» می‌گوید:

۰.الْإِبْدَاعُ‏: إنشاء صنعة بلا احتذاء واقتداء،... وإذا استعمل فی اللّه تعالى فهو إیجاد الشی‏ء بغیر آلة ولا مادّة ولا زمان ولا مکان ولیس ذلک إلا للّه؛۲‏ ابداع، انشاءِ کاری است بدون اقتدا به کسی... و زمانی که این واژه درباره [فعل] خداوند به‌کار رود به معنای ایجاد چیزی بدون بهره‌گیری از وسیله، ماده، زمان و مکان است و چنین فاعلی تنها خداوند است و نه جز او.

واژه «بدع» در العین چنین تعریف شده است:

۰.حداثُ شيءٍ لم يكن له من قبلُ خلقٌ و لا ذكرٌ و لا معرفةٌ؛۳ [بدع] احداث و ایجاد چیزی است که قبلاً از جهت خلقت و یا ذکر و یا شناخت وجود

1.. جوهری، الصحاح، ج۳، ص۱۱۸۳؛ راغب اصفهانى‏‏،‏‏ ‏‏المفردات، ص۱۱۱؛ ابن اثير، النهاية‏‏،‏‏ ‏‏‏ج۱، ص۱۰۶؛ ‌ف‍یوم‍ی‌، المصباح المنیر،‏‏ ج۲، ص۳۸؛ زبيدی، تاج العروس،‏‏ ج۱۱، ص۸.

2.. راغب اصفهانى‏‏،‏‏ ‏‏المفردات، ص۱۱۰-۱۱۱.

3.. ف‍راه‍یدی‌، ک‍ت‍اب‌ال‍ع‍ی‍ن‌،‏‏ ج۲، ص۵۵.

  • نام منبع :
    قواعد کلامی (توحید)
    سایر پدیدآورندگان :
    رضا برنجکار و مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31367
صفحه از 223
پرینت  ارسال به