که خداوند در عبد قرار داده نیست؟ امام فرمود: بله اما او با همین آلت که خیر را انجام داد قادر بود شرّی که از آن نهی شده را انجام دهد. زندیق گفت: پس بنده چه نقشی در فعل دارد؟ امام صادق علیه السلام فرمود: هرچه را خداوند از آن نهی کرده میداند که بنده میتواند ترکش کند و هرچه را که بدان امر کرده میداند که بنده میتواند آن را انجام دهد؛ زیرا ظلم و جور و عبث و تکلیف بندگان بر چیزی که در توان آنها نیست از صفات خداوند نیست.
در این حدیث، ضمن بیان این که فاعل افعال خوب و بد انسان، خود اوست، تصریح شده که انسان، هم بر فعل خیر قادر است و هم بر فعل شر.
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه (وَقَدْ کانُوا یُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سالِمُونَ)،۱میفرمایند:
۰.مُسْتَطِیعُونَ یَسْتَطِیعُونَ الْأَخْذَ بِمَا أُمِرُوا بِهِ وَالتَّرْکَ لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَبِذَلِکَ ابْتُلُوا؛۲ مستطیعون به عمل کردن به آنچه به آن امر شدهاند و ترک کردن چیزى که از آن نهى شدهاند توانایى دارند و به این امتحان شدهاند.
تحلیل قاعده
قاعده فاعلیت، همانطور که از نامش پیداست، در جایی جاری است که فعلی در میان باشد. از اینرو، برای تحلیل قاعده فاعلیت، باید فعل و مؤلفههای آن را تحلیل کرد.
یکی از مؤلفههای فعل، حادث بودن آن است. اگر امری قدیم و ازلی باشد نمیتوان عنوان فعل را بر آن اطلاق کرد. در کتب لغوی بر ویژگی حدوث فعل