ب) انسان
در قرآن کریم آمده است:
۰.(وَلا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها وَلَدَیْنا کِتابٌ یَنْطِقُ بِالْحَقِّ وَهُمْ لا یُظْلَمُونَ)؛۱ و ما هیچ نفسى را (در مراحل ایمان و عمل) جز به مقدار توانش تکلیف نمىکنیم و نزد ما کتابى است (به نام لوح محفوظ یا صحیفه عمل هر مکلّف) که به حق سخن مىگوید (و جزئیات اعمال را دقیقاً بازگو مىکند) و آنها (در روز جزا) مورد ستم و نقص پاداش قرار نمىگیرند.
در این آیه، تکلیف فرع بر قدرت و توانایی دانسته شده است. روشن است که انسان با قدرت میتواند عملی مثل نماز را انجام داده یا ترک کند که در صورت نخست، ثواب و در صورت دوم، عقاب، خواهد داشت.
۰.(فَما کانَ اللّه لِیَظْلِمَهُمْ وَلکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ)؛۲ پس خداوند بر آن نبود که به آنها ستم کند و لکن آنها بودند که به خودشان ستم مىکردند.
در این آیه ظلم به خود انسانهانسبت داده شده نه خداوند. روشن است که انجام ظلم توسط انسان، با وجود قدرت و اختیار در انجام و ترک ظلم، سبب میشود که ظلم به انسان منتسب شود و در صورتی که خداوند ظلم را ایجاد کند یا انسان را مجبور به انجام ظلم کند، نمیتوان انسان را مسئول انجام ظلم دانست.
هنگامی که ابوحنیفه از خدمت امام صادق علیه السلام مرخص میشد، امام کاظم علیه السلام را دید و از او پرسید: گناه از کیست؟ امام فرمود:
۰.لَا تَخْلُو مِنْ ثَلَاثٍ إِمَّا أَنْ تَکُونَ مِنَ اللّه عَزَّ وَجَلَّ وَلَیْسَتْ مِنْهُ فَلَا یَنْبَغِی لِلْکَرِیمِ أَنْ یُعَذِّبَ عَبْدَهُ بِمَا لَا یَکْتَسِبُهُ وَإِمَّا أَنْ تَکُونَ مِنَ اللّه عَزَّ وَجَلَّ وَمِنَ