ادله عقلی قاعده
ادله عقلی قاعده نفی صفات در احادیث نیز ذکر شده و در واقع، این احادیث درصدد اِرشاد به حکم عقل و اِثاره عقولاند.
۱. قاعده غیریّت صفت و موصوف
مهمترین دلیل قاعده نفی صفت، قاعده غیریّت صفت و موصوف است؛ زیرا وقتی صفت غیر از موصوف باشد، اثبات صفت ملازم با تعدد است که در خداوند راه ندارد. در احادیث قاعده غیریت، به این دلیل تصریح شده است.
۲. محدودیت
در صورتی که صفت اثباتی برای خداوند وجود داشته باشد، محدودیت در ذات الهی رخ میدهد؛ زیرا هرچند فرض کنیم که همه حدود صفات را از بین ببریم که البته، این فرضی دست نایافتنی است، اما همانطور که از علامه طباطبایی در بحث از قاعده غیریّت نقل شد، حقیقت و کمال علم برای مثال، غیر از قدرت است و قدرت را در بر نمیگیرد. بنابراین، محدودیت، ذاتیِ هر صفت است و از آن جداشدنی نیست و اثبات وصف محدود به خدای نامحدود روا نیست.
در احادیث اینگونه به این دلیل اشاره شده است: «عَظُمَ رَبُّنَا عَنِ الصِّفَةِ فَکَیْفَ یُوصَفُ بِمَحْدُودِیَّةٍ مَنْ لَا یُحد؛۱ پروردگار ما بزرگتر از وصف است، چگونه به محدودیت وصف شود آنکه حدّى ندارد».
۳. مخلوق بودن
صفات ذاتی از مخلوقات انتزاع شده و از کمالی که توسط خداوند خلق شده