131
قواعد کلامی (توحید)

۶ قاعده «نفی صفات»

قاعده بودن بحث نفی صفات به این جهت است که این بحث به صفت خاصی اختصاص ندارد و در فهم و تفسیر همه صفات الهی نقش دارد. یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به خداشناسی که متکلمان اسلامی درباره آن اختلاف نظر دارند، مسئله وجودشناسی صفات است. مهم‌ترین دیدگاه‌ها‌در این باره عبارت‌اند از:

۱. نفی صفات، نیابت ذات از صفات و اعتباریت صفات که گروهی از متکلمان امامیه و معتزله آن را قبول دارند.

۲. اثبات صفات زائد بر ذات که نظریه اشاعره است.

اثبات صفاتی که عین ذات‌اند یا نظریه عینیّت که فیلسوفان۱ و بخشی از معتزله و امامیه طرفدار آن هستند.۲

1.. برخی قول اول را به فیلسوفان نسبت داده‌اند (نک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۸۳).

2.. این سه دیدگاه از مهم‌ترین دیدگاه‌ها در این زمینه هستند و نظریه‌های دیگری همچون «نظریۀ احوال» نیز وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این دیدگاه‌ها، نک: جرجانی، شرح المواقف‏،‏‏ ج۸، ص۴۴؛ افغانى‏، التعليقات، ص۳۳۰-۳۳۱؛ ابن رشد، الكشف عن مناهج الأدلة فی عقائد الملة، ص۱۳‌؛ فياض لاهيجى‏، شوارق الالهام‏،‏‏ ج۱، ص۵۹؛ آمدی، ‏‏غاية المرام‏‏،‏‏ ‏ص ۲۹؛ ملاصدرا، أسرار الآيات‏، ص۴۰؛ ملاصدرا، العرشية، ص۲۲۳؛ ملاصدرا، المبدأ والمعاد‏، ص۷۴؛ ‌مظفّر، عقائد الإمامية، ص۳۸-۳۹.


قواعد کلامی (توحید)
130

علم در واجب عبارت باشد از ذات واجب به اعتبار ترتّب اثر صفت علم بر او و لفظ عالم در لغت عبارت است از ذاتى که ثابت باشد مفهوم علم براى او و ثبوت مفهوم علم براى شى‏ء اعم است از این‌که صفت علم قائم باشد به ذات او یا ذات او عین علم باشد، یعنى ذات او ذاتى بود که اثر علم مترتب بود بر او؛ چه حقیقت علم آن است که اثر علم بر او مترتب شود، خواه صفتى باشد قائم به ذات شیْ‏ء و خواه نفس ذات شیْ‏ء.۱

البته، به نظر می‌رسد درست‌تر این است که بگوییم فیلسوفان حتماً باید به نظریه عینیّت به معنای خاص کلمه که در مقابل نظریه نفی صفت و نیابت ذات از صفات است، معتقد باشند. اما امامیه و معتزله می‌توانند به نظریه عینیّت یا نیابت معتقد باشند و در عمل هم گروهی به نظریه نیابت قائل‌اند و گروهی به نظریه عینیّت باور دارند.

۲. نفی صفات

همان طور‌که دیدیم در بیشتر احادیث قاعده غیریت، این قاعده به‌عنوان دلیلی برای نفی صفت ذکر شده است و جمله «کمال الاخلاص نفی الصفات عنه لشهادة کل صفة اَنّها غیرالموصوف» در روایات تکرار شده است. روشن است که اگر صفت غیر از موصوف باشد، نمی‌توان صفت را به خداوند نسبت داد؛ زیرا لازمه آن، ترکیب در ذات الهی است که محال است. به دلیل اهمیت و تأثیر زیاد آموزه نفی صفت در مباحث اسماء و صفات، این مطلب به‌عنوان قاعده بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

1.. فياض لاهيجى‏، گوهر مراد، ص۲۴۱.

  • نام منبع :
    قواعد کلامی (توحید)
    سایر پدیدآورندگان :
    رضا برنجکار و مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31249
صفحه از 223
پرینت  ارسال به