81
قواعد کلامی (توحید)

میرزا حبیب‌اللّه خویی۱ و ابن میثم بحرانی۲ در توضیح و شرح این حدیث، وجه نخستین علامه مجلسی را ذکر می‌کنند. سرخسی در شرح این روایت می‌گوید:

۰.همه اشیاء غیر از خداوند حقیقتشان به وسیله حد شناخته می‌شود؛ حدّ هر شیْ‏ء همان ماهیت و حقیقت آن است. وقتی چیزی به حد و ماهیت شناخته شد، در واقع، به نفسه شناخته شده است نه به امر خارج از ذاتش، ولی چون خداوند به حد، قابل شناختن نیست، تنها باید از طریق استدلال بر وجودش به او پی برد.۳

بیهقی در توضیح این روایت می‌گوید:

۰.هر چیزی که به نفسه شناخته شود از جمله اجسام و اعراض است و در نتیجه از جمله امور محسوس خواهد بود، ولی چون خداوند محسوس نیست، به نفسه قابل شناختن نیست، بلکه باید از طریق افعالش به او علم پیدا کرد.۴

۲. امام علی علیه السلام در خطبه‌ای می‌فرماید:

۰.لَیْسَ بِإِلَهٍ مَنْ عُرِفَ بِنَفْسِهِ هُوَ الدَّالُّ بِالدَّلِیلِ عَلَیْهِ وَالْمُؤَدِّی بِالْمَعْرِفَةِ إِلَیْه؛۵

1.. هاشمی خویی، منهاج البراعة‏‏،‏‏ ‏ج۱۱، ص۶۵.

2.. ابن میثم بحرانی، اختیار مصباح السالکین، ص۴۳۵؛ ابن میثم بحرانی، ‌شرح نهج البلاغه،‏‏ ج۴، ص۱۵۳.

3.. سرخسی، اعلام نهج البلاغه، ص۱۹۸-۱۹۹.

4.. بیهقی کیذری، حدائق الحقائق‏‏،‏‏ ‏ج۲، ص۲۸۴.

5.. طبرسى،‏‏ الإحتجاج،‏‏ ج۱، ص۲۰۱.


قواعد کلامی (توحید)
80

ادله نقلی قاعده

۱. امام رضا علیه السلام می‌فرماید:

۰.کُلُّ مَعْرُوفٍ بِنَفْسِهِ‏ مَصْنُوعٌ‏ وَکُلُّ قَائِمٍ فِی سِوَاهُ مَعْلُول؛‏۱ هر آنچه که با ذات خود شناخته شود، مصنوع و ساخته شده است و هر آنچه قائم به غیر (یا در غیر) باشد، معلول است.

علامه مجلسی در شرح این روایت می‌گوید:

۰.هر چیزی که با حواس شناخته شود، بدون این‌که از طریق آثار بر او استدلال شود و یا هر چیزی که کُنه حقیقت‌اش - چه با حواس و چه اوهام و یا عقول - شناخته شود، مصنوع است. او در تبیین عقلی این روایت سه وجه بیان می‌کند: الف) کُنه شیْ‏ء تنها با شناخت اجزائش قابل شناختن است و هر چیزی که دارای اجزاء باشد، مرکّب و ممکن‌الوجود است، پس اگر چیزی به‌نفسه قابل شناختن باشد، مصنوع است؛ ب) صورت عقلی ذات، فردی از ذات است. در نتیجه، تعدد لازم می‌آید، تعددی که مستلزم ترکیب است؛ ج) اشیاء با صورت‌های ‌ذهنی شناخته می‌شوند و آنچه به نفسه شناخته می‌شود، همان صورت‌های ‌ذهنی است و این صُوَر ذهنی در محل حادث حلول کرده است، در نتیجه نمی‌تواند کنه حقیقت باری تعالی تلقی شود.۲

1.. ‌‌‌‌‌‌شیخ صدوق، التوحيد‏، ص۳۵.

2.. «قوله علیه السلام كل معروف بنفسه مصنوع أي كل ما يعلم وجوده ضرورة بالحواس من غير أن يستدل عليه بالآثار فهو مصنوع أو كل ما هو معلوم بكنه الحقيقة إما بالحواس أو الأوهام أو العقول فهو مصنوع مخلوق إما لما ذكر أن كنه الشي‏ء إنما يعلم من جهة أجزائه وكل ذي جزء فهو مركب ممكن أو لما مر من أن الصورة العقلية تكون فردا لتلك الحقيقة فيلزم التعدد وهو يستلزم التركب ويحتمل أن يكون المعنى أن الأشياء إنما تعلم بصورها الذهنية والمعروف بنفسه هو نفس تلك الصورة وهو حال في محل حادث ممكن محتاج فكيف يكون كنه حقيقة البارئ تعالى شأنه فيكون قوله علیه السلام وكل قائم في سواه معلول كالدليل عليها و على الأولين يكون نفيا لحلوله تعالى في الأشياء وقيامه بها» (علامه مجلسی، بحار الأنوار‏،‏‏ ج۴، ص۲۳۳).

  • نام منبع :
    قواعد کلامی (توحید)
    سایر پدیدآورندگان :
    رضا برنجکار و مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31383
صفحه از 223
پرینت  ارسال به