۱. نفی زمان، مکان، کیفیت، جسم و صورت از خداوند
مطابق قاعده خروج از حدّین، باید هرآنچه موجب تشبیه در ذات الهی است، نفی شود. از جمله اموری که موجب تشبیهاند، مکان، زمان، کیفیت، جسم و صورت داشتن خداوند است. به همین دلیل در روایات متعددی به نفی این جهات پرداخته شده که تنها به نمونهای از این روایات اشاره میشود:
یونس بن عبدالرحمان از امام صادق علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمودند:
۰.لَا جِسْمٌ وَلَا صُورَةٌ وَهُوَ مُجَسِّمُ الْأَجْسَامِ وَمُصَوِّرُ الصُّوَرِ لَمْ یَتَجَزَّأْ وَلَمْ یَتَنَاهَ وَلَمْ یَتَزَایَدْ وَلَمْ یَتَنَاقَصْ؛۱ نه جسم است و نه صورت، او اجسام را اجسام کند و صورتها را صورت نماید، جزء و نهایت ندارد، افزایش و کاهش نیابد.
محمد بن عبداللّه خراسانی نقل میکند که امام رضا علیه السلام به زندیق فرمودند:
۰.هُوَ أَیَّنَ الْأَیْنَ بِلَا أَیْنٍ وَکَیَّفَ الْکَیْفَ بِلَا کَیْفٍ فَلَا یُعْرَفُ بِالْکَیْفُوفِیَّةِ وَلَا بِأَیْنُونِیَّةٍ وَلَا یُدْرَکُ بِحَاسَّةٍ وَلَا یُقَاسُ بِشَیْءٍ؛۲ او مکان را مکان قرار داد بدون اینکه براى او مکانى باشد و چگونگى را چگونگى قرار داد بدون اینکه براى خود او چگونگى باشد پس خداوند به چگونگى و مکان گرفتن شناخته نشود و به هیچ حسى درک نشود و با چیزى سنجیده نشود.
۲. نفی سنخیّت
سنخیّت میان علت و معلول از جمله موارد اختلاف میان فیلسوفان و متکلمان است.۳ همه فیلسوفان مسلمان سنخیّت علت و معلول را قبول دارند و این مطلب را