31
قواعد کلامی (توحید)

ثم العلة إن کانت منصوصة، فالعمل به جائز على أصح القولین عندنا و إن کانت مستنبطة لم یجز؛۱ اگر علت مشترک میان اصل و فرع (مقیس و مقیسٌ علیه) در نص ذکر شده باشد در این صورت به نظر ما عمل کردن به آن صحیح است، ولی اگر این علت مشترک با توجه به استنباط مجتهد به دست آمده باشد، عمل به آن جایز نیست.

دلیل اطلاق واژه قیاس بر قیاسِ فقهی روشن است، چون در آن، چیزی با چیز دیگر مقایسه می‌شود و به خاطر شباهت میان آن دو، حکم یکی به دیگری سرایت داده می‌شود. اما اطلاق واژه قیاس بر قیاسِ منطقی چندان روشن نیست. شاید به این ملاحظه که گزاره نتیجه از گزاره‌های ‌صغرا و کبرا اخذ می‌شود و نوعی مقایسه میان مقدمات و نتیجه وجود دارد، این اطلاق انجام می‌شود.

در احادیث نهی از قیاس، منظور از قیاس، قیاس به معنای لغوی است که بر قیاس فقهی یا تمثیل منطقی تطبیق می‌شود.

بر خلاف تصور رایج، نهی از قیاس مختص فقه نیست، بلکه در کلام و عقاید نیز به‌عنوان یک قاعده مطرح می‌شود. در این‌جا مجموعه احادیث وارد شده در قیاس را نقل و دسته‌بندی می‌کنیم و پس از آن به قاعده نفی قیاس در کلام می‌پردازیم.

ادله نقلی قاعده

احادیث مربوط به نفی قیاس، گونه‌های ‌مختلفی دارد. از این‌رو، این احادیث را دسته‌بندی شده ذکر می‌کنیم.

1.. نک: شهيد ثانى، تمهيد القواعد، ص۲۵۷؛ حسن بن زين‌الدين، معالم الدين،‏‏ ج۱، ص۱۰۸؛ حيدری، اصول استنباط، ص۳۲۹-۳۳۰؛ سبحانی‏‏،‏‏ ‏مصادر الفقه الإسلامی ومنابعه، ۲۰۶-۲۰۷.


قواعد کلامی (توحید)
30

تمثیل و قیاس غائب بر شاهد نام‌گذاری می‌کنند و آن را ظنی می‌شمارند و به آن نام قیاس تمثیل را داده‌اند؛ چون در نظر آنها تمثیل غائب به شاهد صورت گرفته است.

سید جمال الدین افغانی در تعلیقات خود بر شرح العقائد العضدیة۱ می‌گوید:

۰.فانّ قیاس الغائب على الشاهد قیاس فقهی، فلا یفید إلا الظن وهو لیس بمعتبر فی العقائد عند المسلمین‏؛۲ قیاس غائب بر شاهد قیاسی فقهی است و تنها ظن‌آور است و به نظر مسلمین در عقائد معتبر نیست.

در فقه، واژه قیاس به تمثیل منطقی اطلاق می‌شود.۳ علامه حلی در شرح رساله شمسیه می‌گوید:

۰.التمثیل فی عرف المنطقیین هو القیاس عند الفقهاء؛۴ تمثیل در عرف منطقیین همان قیاس در نزد فقهاست.

در کتب فقهی و اصولی، از قیاس به هنگام نام بردن از منابع استنباط هم بحث می‌شود. گروهی از اهل سنت یکی از منابع استنباط خود را قیاس قرار داده‌اند. متفکران شیعه میان قیاس «مستنبط العلة» و «منصوص العلة» فرق نهاده تنها قسم اخیر را معتبر می‌دانند. شهید ثانی در تبیین فرق میان این دو می‌گوید:

1.. کتاب عقائد العضدیه تألیف ایجی است که محقق دوانی بر آن شرح نوشته و سید جمال‌الدین افغانی نیز بر آن شرح، تعلیقه زده است.

2.. افغانى، التعليقات، ص۳۳۱و ۶۹.

3.. شهيد ثانى، تمهيد القواعد، ص۲۵۷؛ شهيد ثانى، حقائق الإيمان، ص۱۸۲ ؛ خواجه نصیر طوسی، أساس الاقتباس‏، ص۳۳۳‌ ؛ ‌خواجه نصیر طوسی، تلخيص المحصل‏‏،‏‏ ‏ص۶۸ ؛ مظفّر، المنطق، ص۲۸۰.

4.. علامه حلى، القواعد الجلية، ص۳۸۹؛ فياض لاهيجى‏، شوارق الالهام‏،‏‏ ج۲، ص۴۳۶؛ آمدی، ‏المبين، ص۳۳۸؛ ابن سينا، الاشارات والتنبيهات‏، ص۴۰؛ ‌شهرزورى‏، رسائل، ص۳۶۶.

  • نام منبع :
    قواعد کلامی (توحید)
    سایر پدیدآورندگان :
    رضا برنجکار و مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31481
صفحه از 223
پرینت  ارسال به