۲. توجیه ناپذیری کثرت و تنوع اشیاء
اگر خلقت اولیه، خلق من شیْء باشد، در این صورت، آن شیْء از دو حال خارج نیست: یا آن شیْء خداست یا غیرخدا. در صورت نخست، با توجه به اینکه ذات خداوند بسیط است، پیدایش کثرات و اشیائی که هر کدام خواص متفاوت دارند، توجیهناپذیر خواهد بود و در صورت دوم که ماده اشیاء غیر خداوند و موجودی محدود و معین باشد، باز پیدایش کثرات متضاد از آن شیْء ممکن نخواهد بود.
لازم به ذکر است که فیلسوفانی که جهان را صادر شده از خداوند میدانند، میپذیرند که از ذات بسیط خداوند تنها یک چیز صادر میشود (الواحد لایصدر عنه الّا الواحد)، اما آنان بر اساس کثرتی که در عقول دهگانه (مشائیان) یا بیشتر (اشراقیان و حکمت متعالیه) از ناحیه انواع تصورات عقول قائلاند، صدور کثرت در جهان را توجیه میکنند.۱ این توجیه غیر قابل پذیرش است؛ زیرا انواع تصورات نمیتواند منشأ پیدایش موجوداتی با خواص متفاوت بلکه متضاد باشد. گذشته از این، اصلِ نظریه صدور، اشکالات فراوانی دارد که اینجا مجال طرح آنها نیست.
آثار و لوازم قاعده
قاعده خلق لا من شیْء، آثار زیادی در مباحث اعتقادی دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم.
۱. نفی خلق من شیْء
تقریرهای متعددی برای خلق من شیْء در میان فیلسوفان مطرح شده است که