از کجا آمده؟ اگر چیزى که در جهان از او به وجود آمده، زنده بود یا زندگى چگونه به وجود آمده اگر او مرده بود و نمىتواند از مرده و زندهاى که پیوسته بودهاند، به وجود آمده باشد؛ زیرا زنده که پیوسته زنده باشد از او مرگ به وجود نمىآید و نمىتواند مرده در حال مردگى قدیم و ازلى باشد؛ زیرا مرده را قدرت و بقایى نیست. گفت پس از کجا قائل شدهاند که اشیاء ازلى و قدیماند؟ فرمود این عقیده را کسانى دارند که منکر آفریننده جهان هستند و پیامبران و دستوراتى که آوردهاند تکذیب مىکنند و کتابهاى آسمانى را داستانسرایى نامیدهاند و مرامى مطابق ذوق و علاقه خویش تراشیدهاند.
ادله عقلی قاعده
۱. لوازم فاسد خلق من شیْء
قدم ما سوی اللّه، تسلسل و انقلاب در ذات واجب الوجود؛ اگر خلقت اولیه خدا، خلقت من شیْء باشد، آن شیْء از دو حال خارج نیست: یا آن شیْء غیر خداست یا خود خداوند است. در صورت نخست، آن شیْء غیر خدا، یا قدیم خواهد بود یا حادث. صورت نخست با یگانگی خداوند ناسازگار است؛ زیرا یک موجودِ قدیم غیر محتاج به خداوند و در عَرض خداوند را فرض میگیرد و در صورت دوم، پرسیده میشود که این موجود حادث از چه چیز خلق شده است و اگر گفته شود از حادث دیگر، تسلسل رخ میدهد، مگر اینکه در نهایت، از موجود قدیم ساخته شده باشد که صورت نخست خواهد بود که اشکالش گذشت. و اگر این شیْء، خداوند باشد و خداوند ماده ممکنات باشد، انقلاب در ذات واجب الوجود پیش میآید، زیرا ماده ممکنات بودن، مستلزم امکان است. به این برهان، در سه روایت نخست دسته چهارم روایات مربوط به «قاعده خلق لا من شیْء» اشاره شده است.