حدود مختلفی داشتند نه بر چیزى آن را برپا داشت و نه بر مرزی واداشت و نه با چیزى برابرش کرد و نمونهگیرى کرد.
همانطور که از این روایت بر میآید فعل الهی مسبوق به ماده و صورت سابق نیست. امری که علامه مجلسی در شرح این روایت بدان اشاره میکند:
۰.جمله لا فی شیء اقامه یعنی در یک ماده قدیم آن را قرار نداد همانگونه که فلاسفه گمان کردهاند [که ماده خلقت قدیم است] و جمله «مَثّلَهُ له» یعنی اینکه نمونهگیری کند شیْء را بر چیزی که از قبل بوده و سپس مطابق آن خَلق کند، همانگونه که شأن مخلوقات چنین است.۱
دسته دوم: احادیثی که «خلق لا من شیْء» را منحصر در خداوند میدانند و میان فعل خالق و مخلوق تفاوت مینهند. برای مثال، امام صادق علیه السلام میفرماید:
۰.لَا یُکَوِّنُ الشَّیْءَ لَا مِنْ شَیْءٍ إِلَّا اللّه وَلَا یَنْقُلُ الشَّیْءَ مِنْ جَوْهَرِیَّتِهِ إِلَى جَوْهَرٍ آخَرَ إِلَّا اللّه وَلَا یَنْقُلُ الشَّیْءَ مِنَ الْوُجُودِ إِلَى الْعَدَمِ إِلَّا اللّه؛۲ کسى غیر از خداوند چیزى را بدون سابقه قبلی هستى نمیدهد و غیر از خداوند کسى چیزى را از جوهر هستى که دارد به سوى جوهر دیگر نقل نمیکند و کسى نمیتواند چیزى را از هستى به سوى نیستى نقل کند، مگر خدا.
علی به ابراهیم بن هاشم از امام علی علیه السلام نقل میکند که فرمودند:
۰.فَمَعْنَى اللّه أَنَّهُ یُخْرِجُ الشَّیْءَ مِنْ حَدِّ الْعَدَمِ إِلَى حَدِّ الْوُجُودِ وَیَخْتَرِعُ الْأَشْیَاءَ لَا مِنْ شَیْءٍ وَکُلُّ مَخْلُوقٍ دُونَهُ یَخْتَرِعُ الْأَشْیَاءَ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا اللّه فَهَذَا