191
قواعد کلامی (توحید)

حدود مختلفی داشتند نه بر چیزى آن را برپا داشت و نه بر مرزی واداشت و نه با چیزى برابرش کرد و نمونه‏گیرى کرد.

همان‌طور که از این روایت بر می‌آید فعل الهی مسبوق به ماده و صورت سابق نیست. امری که علامه مجلسی در شرح این روایت بدان اشاره می‌کند:

۰.جمله لا فی شیء اقامه یعنی در یک ماده قدیم آن را قرار نداد همان‌گونه که فلاسفه گمان کرده‌اند [که ماده خلقت قدیم است] و جمله «مَثّلَهُ له» یعنی این‌که نمونه‌گیری کند شیْ‏ء را بر چیزی که از قبل بوده و سپس مطابق آن خَلق کند، همان‌گونه که شأن مخلوقات چنین است.۱

دسته دوم: احادیثی که «خلق لا من شیْ‏ء» را منحصر در خداوند می‌دانند و میان فعل خالق و مخلوق تفاوت می‌نهند. برای مثال، امام صادق علیه السلام می‌فرماید:

۰.لَا یُکَوِّنُ الشَّیْ‏ءَ لَا مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلَّا اللّه وَلَا یَنْقُلُ الشَّیْ‏ءَ مِنْ جَوْهَرِیَّتِهِ إِلَى جَوْهَرٍ آخَرَ إِلَّا اللّه وَلَا یَنْقُلُ الشَّیْ‏ءَ مِنَ الْوُجُودِ إِلَى الْعَدَمِ إِلَّا اللّه؛۲ کسى غیر از خداوند چیزى را بدون سابقه قبلی هستى نمی‌دهد و غیر از خداوند کسى چیزى را از جوهر هستى که دارد به سوى جوهر دیگر نقل نمی‌کند و کسى نمی‌تواند چیزى را از هستى به سوى نیستى نقل کند، مگر خدا.

علی به ابراهیم بن هاشم از امام علی علیه السلام نقل می‌کند که فرمودند:

۰.فَمَعْنَى اللّه أَنَّهُ یُخْرِجُ الشَّیْ‏ءَ مِنْ حَدِّ الْعَدَمِ إِلَى حَدِّ الْوُجُودِ وَیَخْتَرِعُ الْأَشْیَاءَ لَا مِنْ شَیْ‏ءٍ وَکُلُّ مَخْلُوقٍ دُونَهُ یَخْتَرِعُ الْأَشْیَاءَ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلَّا اللّه فَهَذَا

1.. «لا في شي‏ء أقامه»‏ أي في مادة قديمة كما زعمته الفلاسفة» و مثَّله‏ له «أي مثل أولاً ذلك الشي‏ء للشي‏ء الكائن ثم خلق الكائن على حذوه كما هو‌‌شأن المخلوقين» (علامه مجلسی، بحار الأنوار‏،‏‏ ج۵۴، ص۵۲-۵۳).

2.. علامه مجلسی، بحار الأنوار‏،‏‏ ج۴، ص۱۴۸-۱۴۹.


قواعد کلامی (توحید)
190

الاشیاء باشد، یعنی خداوند اشیاء را از اصول و موادی خلق نکرده است تا با او در صفت ازلیت مشارکت داشته باشند.۱

امام علی علیه السلام در خطبه‌ای که در مسجد کوفه اقامه کردند، فرمودند:

۰.الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَا مِنْ شَیْ‏ءٍ کَانَ وَلَا مِنْ شَیْ‏ءٍ کَوَّنَ مَا قَدْ کَانَ الْمُسْتَشْهِدِ بِحُدُوثِ الْأَشْیَاءِ عَلَى أَزَلِیَّتِهِ وَبِمَا وَسَمَهَا بِهِ مِنَ الْعَجْزِ عَلَى قُدْرَتِهِ وَبِمَا اضْطَرَّهَا إِلَیْهِ مِنَ الْفَنَاءِ عَلَى دَوَامِهِ؛۲ سپاس خداوندى را که نه خود از چیزى به وجود آمده و نه مخلوقش را از چیزى آفریده. حدوث پدیده‏ها را گواه بر ازلى‏ بودن خویش قرار داده و عجز و ناتوانى و ضعف و نیاز آنها را شاهد توانایى و قدرت خود نموده و فنا و نیستى اضطرارى و حتمى آنها را دلیل بقای خود فرمود.

عمران صابی از امام رضا علیه السلام درباره موجود نخستین و از آنچه آفرید ‌پرسید و آن حضرت در پاسخ فرمود:

۰.سَأَلْتَ فَافْهَمْ أَمَّا الْوَاحِدُ فَلَمْ یَزَلْ وَاحِداً کَائِناً لَا شَیْ‏ءَ مَعَهُ بِلَا حُدُودٍ وَلَا أَعْرَاضٍ وَلَا یَزَالُ کَذَلِکَ ثُمَّ خَلَقَ خَلْقاً مُبْتَدِعاً مُخْتَلِفاً بِأَعْرَاضٍ وَحُدُودٍ مُخْتَلِفَةٍ لَا فِی شَیْ‏ءٍ أَقَامَهُ وَلَا فِی شَیْ‏ءٍ حَدَّهُ وَلَا عَلَى شَیْ‏ءٍ حَذَاهُ‏ وَمَثَّلَهُ‏ لَهُ؛۳ پرسیدی، پس بدان اما خداوند یکتا همیشه تنها بود بدون آن‌که چیزی با او باشد و بدون این‌که حدود و اعراض داشته باشد او پیوسته چنین بود، سپس خلق را بدون بهره‌گیری از نمونه و مثال سابق آفرید در حالی‌که اَعراض و

1.. «(لا من شي‏ء كان) خبر بعد خبر يعني اللّه لا من شي‏ء كان وسيجي‏ء أنّ من زعم أنّ اللّه من شي‏ء فقد جعله محدثا ويحتمل أن يكون متعلّقا بخالق الأشياء يعني أنّه خالق الأشياء لا من شي‏ء كان في الأزل فيشاركه في الأزليّة» (مازندرانى‏، شرح أصول الكافی‏‏،‏‏ ‏‏ج۳، ص۳۹۱).

2.. علامه مجلسی، بحار الأنوار‏،‏‏ ج۴، ص۲۲۱-۲۲۲.

3.. همان‏،‏‏ ج۵۴، ص۴۷-۴۸.

  • نام منبع :
    قواعد کلامی (توحید)
    سایر پدیدآورندگان :
    رضا برنجکار و مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31550
صفحه از 223
پرینت  ارسال به