قاضی سعید قمی دو تفسیر بالا را در تفسیر خود جمع کرده است و میگوید:
۰.[جمله لیس بین الخالق و المخلوق شیء] بیان این امر است که میان خالق و مخلوق هیچگونه واسطهای وجود ندارد حتی واسطه در ایجاد تا چه برسد به مناسبت میان آنها در ذات و صفات.۱
علامه طباطبایی در مورد فقره دوم حدیث، میفرماید:
۰.«خداوند موجودات را از چیزی نیافریده است»، چیزی که رابط میان خالق و مخلوق باشد و خالق و مخلوق را به یکدیگر برساند، همانطور که صورتی که در ذهن انسان سازنده است و نیز ماده خارجی که در دست اوست، او را به چیز ساخته شده ارتباط میدهد.۲
ایشان عبارت «لا مِنْ شَیْءٍ کَانَ» را متعلق به خالق الاشیاء میداند، یعنی این اشیاء از اصول و مواد قبلی گرفته نشدهاند. اما ملاصالح مازندرانی عبارت «لا مِنْ شَیْءٍ کَانَ» را خبر دوم برای اللّه قلمداد میکند و در ادامه میگوید: برخی این عبارت را متعلق به خالق الاشیاء دانستهاند:
۰.جمله «لا من شیْء کان» خبر بعد از خبر [برای اللّه] است یعنی برای خداوند نمیتوان مادهای تصور کرد و در ادامه، خواهد آمد که اگر کسی گمان کند خداوند از چیزی به وجود آمده است او را محدَث [و ممکن] قرار داده است و احتمال دارد جمله «لا من شیْء کان» متعلق به خالق