177
قواعد کلامی (توحید)

حضرت امام علی علیه السلام در نهج البلاغه می‌فرماید:

۰.الَّذِی ابْتَدَعَ الْخَلْقَ عَلَى غَیْرِ مِثَالٍ امْتَثَلَهُ؛۱ خدایى که آفریده‏ها را به وجود آورد بدون این‌که از نقشه دیگرى اقتباس کند.

در این احادیث تصریح شده است که از جمله ویژگی‌های ‌ابداع، نبودن ماده سابق و مثال و صورت قبلی است‌‌؛ زیرا بدیع یعنی پدید آوردن ابتدایی چیزی بدون آن‌که برای آن پیشینه باشد و این پیشینه یا از جهت ماده است و یا از جهت صورت. این دو‌گونه از پیشینه را می‌توان در صنایعی چون خیاطی مشاهده کرد که پارچه را بر اساس الگویی از پیش موجود بریده و آن را می‌دوزند. این احادیث وجود چنین پیشینه‌ای را در افعال خداوند نفی می‌کنند.۲

مفهوم اختراع

«خرع» در لغت به معنای سست و نرم شدن۳ است و اختراع به معنای شکافتن و به وجود آوردن است.۴ وقتی فعل اختراع به خداوند نسبت داده می‌شود به معنای ابداع و انشاء (ایجاد بدون ماده و مثال سابق) است.۵ ابن فارس در معنای لغوی اختراع می‌گوید:

۰.الخاء و الراء و العین أصلٌ واحدٌ و هو یدل على الرَّخاوة؛۶ خ ر ع اصل و

1.. شريف رضى، ‌نهج البلاغة، ص۱۲۶.

2.. محمدى رى شهرى، دانشنامه عقايد اسلامى،‏‏ ج۵، ص۳۳۹. با اندکی دخل و تصرف در عبارت.

3.. ف‍راه‍یدی‌، ک‍ت‍اب‌ال‍ع‍ی‍ن‌،‏‏ ج۱، ص۱۱۷؛ جوهری، الصحاح،‏‏ ج۳، ص۱۲۰۳.

4.. زبيدی، تاج العروس،‏‏ ج۱۱، ص۹۱؛ جوهری، الصحاح،‏‏ ج۳، ص۱۲۰۳؛ ف‍راه‍یدی‌، ک‍تاب‌ال‍عی‍ن‌،‏‏ ج۱، ص۱۱۷.

5.. طريحى‏،‏‏ مجمع البحرين‏،‏‏ ج۴، ص۳۲۰؛ زبيدی، تاج العروس،‏‏ ج۱۱، ص۹۱.

6.. ‌ابن فارس، معجم مقاییس اللغة،‏‏ ج۲، ص۱۷۰.


قواعد کلامی (توحید)
176

آوردن چیزی است بدون آن‌که از چیز دیگری گرفته شده باشد و یا چیز دیگری واسطه در ایجادش باشد.

از جمله آیات و روایات دال بر این‌که فعل خداوند به نحو ابداع است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۰.(بَدیعُ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَإِذا قَضى‏ أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ)؛۱ پدیدآورنده آسمان‏ها و این زمین بدون داشتن نقشه است و چون فرمان وجود چیزى را بدهد جز این نیست که به آن مى‏گوید: باش، پس بى‏درنگ مى‏باشد (همین که آن را اراده کند بلافاصله موجود مى‏شود).

امام باقر علیه السلام فرمودند:

۰.إِنَّ اللّه عَزَّ وَجَلَّ ابْتَدَعَ الْأَشْیَاءَ کُلَّهَا بِعِلْمِهِ عَلَى غَیْرِ مِثَالٍ کَانَ قَبْلَهُ؛۲ خداى عزّوجل همه چیز را با علمش ایجاد کرد، بدون آن‌که نمونه قبلى داشته باشد.

حضرت زهرا علیها السلام در خطبه‌ای که برای دفاع از حق خود ایراد کردند، فرمودند:

۰.ابتَدَعَ الأَشیاءَ لا مِن شَی‏ءٍ کانَ قَبلَها؛۳ اشیاء را اِبداع کرد نه از چیزی که پیش از آنها وجود داشته باشد [یعنی ابداع از روی ماده قبلی نبوده است].

امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه می‌فرماید:

۰.وَابْتَدَعْتَ الْمُبْتَدَعَاتِ بِلَا احْتِذَاء؛۴ و هر چه پدید آورده‏اى بى‏هیچ تقلیدى پدید آورده‏اى.

1.. سورۀ بقره، آیۀ ۱۱۷.

2.. كلينى،‏‏ الكافی‏،‏‏ ج۱، ص۲۵۶.

3.. طبرسى، الإحتجاج،‏‏ ج۱، ص۹۸.

4.. امام سجاد علیه السلام، الصحيفة السجادية‏، ص۲۱۰.

  • نام منبع :
    قواعد کلامی (توحید)
    سایر پدیدآورندگان :
    رضا برنجکار و مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31446
صفحه از 223
پرینت  ارسال به