آوردن چیزی است بدون آنکه از چیز دیگری گرفته شده باشد و یا چیز دیگری واسطه در ایجادش باشد.
از جمله آیات و روایات دال بر اینکه فعل خداوند به نحو ابداع است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۰.(بَدیعُ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَإِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ)؛۱ پدیدآورنده آسمانها و این زمین بدون داشتن نقشه است و چون فرمان وجود چیزى را بدهد جز این نیست که به آن مىگوید: باش، پس بىدرنگ مىباشد (همین که آن را اراده کند بلافاصله موجود مىشود).
امام باقر علیه السلام فرمودند:
۰.إِنَّ اللّه عَزَّ وَجَلَّ ابْتَدَعَ الْأَشْیَاءَ کُلَّهَا بِعِلْمِهِ عَلَى غَیْرِ مِثَالٍ کَانَ قَبْلَهُ؛۲ خداى عزّوجل همه چیز را با علمش ایجاد کرد، بدون آنکه نمونه قبلى داشته باشد.
حضرت زهرا علیها السلام در خطبهای که برای دفاع از حق خود ایراد کردند، فرمودند:
۰.ابتَدَعَ الأَشیاءَ لا مِن شَیءٍ کانَ قَبلَها؛۳ اشیاء را اِبداع کرد نه از چیزی که پیش از آنها وجود داشته باشد [یعنی ابداع از روی ماده قبلی نبوده است].
امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه میفرماید:
۰.وَابْتَدَعْتَ الْمُبْتَدَعَاتِ بِلَا احْتِذَاء؛۴ و هر چه پدید آوردهاى بىهیچ تقلیدى پدید آوردهاى.