103
قواعد کلامی (توحید)

۵ قاعده «غیریّت صفت و موصوف»

از جمله قواعدی که در مباحث خداشناسی و صفات خداوند کاربرد دارد و می‌تواند پشتوانه و مبنایی برای حل مسئله وجود‌شناسی و معناشناسی صفات الهی قرار گیرد، قاعده غیریّت صفت و موصوف است. برخی متفکران اسلامی قاعده غیریّت را از اصول مکتب اهل بیت علیهم السلام دانسته‌اند. قاضی سعید قمی می‌گوید:

۰.إنَّ مِنْ أصولِ اهل البیتِ أنَّ الصّفةَ غیرُ الموصوفِ مطلقاً وأنّ صفاتِ اللّه تعالى راجعةٌ الى سلبِ النقائضِ أو إثباتِ المُثمَرات.۱

بر اساس این قاعده ذات و حقیقت صفت، غیر از موصوف است و صفت و موصوف نمی‌توانند عین هم باشند. منظور از صفت در این جا، صفت به معنای خاص کلمه، یعنی کمال ذاتی است، نه صفت به معنای عام که شامل صفات سلبی و فعلی نیز می‌شود.

از نتایج این قاعده نفی صفات از ذات الهی در مسئله وجود‌شناسی صفات و ارائه تفسیر غیر ذاتی، مانند تفسیر سلبی و فعلی از صفات الهی در معناشناسی صفات است.

1.. قاضی سعید قمی، شرح توحید الصدوق‏‏،‏‏ ‏ج۲، ص۲۵۲-۲۵۳.


قواعد کلامی (توحید)
102
  • نام منبع :
    قواعد کلامی (توحید)
    سایر پدیدآورندگان :
    رضا برنجکار و مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31421
صفحه از 223
پرینت  ارسال به