569
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

۴۹۳۶.التاريخ الكبيرـ به نقل از عايشه ـ: على ، داناترينِ مردم به سنّت [ پيامبر خدا ]بود .

۴۹۳۷.شرح نهج البلاغةـ به نقل از عمر ـ: در مسجد مدينه ، هنگامى كه على حضور داشت ، هيچ كس فتوا نمى داد .

۴۹۳۸.الاستيعاب:اُذَينة بن سَلَمه عبدى گفت : نزد عمر بن خطّاب آمدم و پرسيدم: از كجا بايد عمره خود را شروع كنم؟
گفت : نزد على برو و از او بپرس... .
اُذَينه شرح گفتگويش را با عمر ، به طور كامل آورده و در آن ، آمده است كه عمر گفت : چيزى جز آنچه على گفته ، براى تو ندارم .

۴۹۳۹.السنن الكبرىـ به نقل از امام باقر عليه السلام ـ: عمر بن خطّاب ، در زمانى كه عبد اللّه بن جعفر در حال احرام بود ، بر تن وى دو لباس رنگ آميزى شده ديد و گفت : اين لباس، چيست؟
على بن ابى طالب عليه السلام فرمود : «گمان ندارم كسى [ بتواند ]به ما سنّت را بياموزد!» و عمر ، ساكت شد .

ر . ك : ج ۸ ص ۵۵۱ (عمر بن خطّاب) .

۳ / ۴

شناخت اديان

۴۹۴۰.امام على عليه السلام :به خدا سوگند ، من به تورات از اهل تورات ، و به انجيل از اهل انجيل ، و به قرآن از اهل قرآن ، داناترم .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
568

۴۹۳۶.التاريخ الكبير عن عائشة :عَلِيٌّ أعلَمُ النّاسِ بِالسُّنَّةِ . ۱

۴۹۳۷.شرح نهج البلاغة عن عمر :لا يُفتِيَنَّ أحَدٌ فِي المَسجِدِ وعَلِيٌّ حاضِرٌ . ۲

۴۹۳۸.الاستيعاب عن اُذَينة بن سَلَمَة العَبديّ :أتَيتُ عُمَرَ بنَ الخَطّابِ فَسَأَلتُهُ : مِن أينَ أعتَمِرُ ؟ فَقالَ : ائتِ عَلِيّا فَاسأَلهُ ... وذَكَرَ الحَديثَ . وفيهِ : وقالَ عُمَرُ : ما أجِدُ لَكَ إلّا ما قالَ عَلِيٌّ . ۳

۴۹۳۹.السنن الكبرى عن أبي جعفر :أبصَرَ عُمَرُ بنُ الخَطّابِ عَلى عَبدِ اللّهِ بنِ جَعفَرٍ ثَوبَينِ مُضَرَّجَينِ وهُوَ مُحرِمٌ ، فَقالَ : ما هذِهِ الثِّيابُ ؟
فَقالَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ رضى الله عنه : ما أخالُ ۴ أحَدا يُعَلِّمُنَا السُّنَّةُ . فَسَكَتَ عُمَرُ . ۵

راجع : ج ۸ ص ۵۵۰ (عمر بن الخطّاب) .

۳ / ۴

عِلمُ الشَّرائِعِ

۴۹۴۰.الإمام عليّ عليه السلام :أنَا وَاللّهِ أعلَمُ بِالتَّوراةِ مِن أهلِ التَّوراةِ ، وأعلَمُ بِالإِنجيلِ مِن أهلِ الإِنجيلِ ، وأعلَمُ بِالقُرآنِ مِن أهلِ القُرآنِ . ۶

1.التاريخ الكبير : ج ۲ ص ۲۵۵ الرقم ۲۳۷۷ و ج ۳ ص ۲۲۸ الرقم ۷۶۷ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۳۶۵ وفيه «من بقى» بدل «الناس» ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۴۰۸ ، الاستيعاب : ج ۳ ص ۲۰۶ الرقم ۱۸۷۵ ، المناقب للخوارزمي : ص ۹۱ ح ۸۴ ؛ شرح الأخبار : ج ۲ ص ۳۱۰ ح ۶۳۳ .

2.شرح نهج البلاغة : ج ۱ ص ۱۸ .

3.الاستيعاب : ج ۳ ص ۲۰۸ و ص ۲۰۶ الرقم ۱۸۷۵ عن اُذينة بن مسلمة ، ذخائر العقبى : ص ۱۴۵ وفيه إلى «فاسأله» .

4.خِلت إخال ـ بالكسر والفتح ، والكسر أفصح وأكثر استعمالاً ـ : إذا ظننتُ (النهاية : ج ۲ ص ۹۳ «خيل») .

5.السنن الكبرى : ج ۵ ص ۹۴ ح ۹۱۱۵ ، الاُمّ : ج ۲ ص ۱۴۷ عن عمرو بن إيثار عن أبي جعفر محمّد بن عليّ ، كنز العمّال : ج ۵ ص۲۶۷ ح۱۲۸۳۹ وراجع تفسير العيّاشي : ج۲ ص۳۸ ح۱۰۵.

6.كتاب سليم بن قيس : ج ۲ ص ۹۱۳ ح ۶۵ و ص ۹۴۲ ح ۷۸ ، الفضائل لابن شاذان : ص ۱۱۹ ، تفسير فرات : ص ۶۸ ح ۳۸ كلّها عن سليم بن قيس .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33126
صفحه از 600
پرینت  ارسال به