535
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

۴۸۷۶.المناقب ، خوارزمىـ به نقل از ابن عبّاس ـ: دانش ، شش بخش است . سهم على بن ابى طالب عليه السلام پنجْ ششم است و سهم [ ديگر ]مردم ، يك ششم ، و او در اين يكْ ششم نيز با ما مشاركت كرد تا جايى كه به اين يكْ ششم ، داناتر از ماست .

۴۸۷۷.الكامل فى التاريخـ به نقل از ابن عبّاس ـ: دانش مردم ، به پنج بخش تقسيم شده است و على بن ابى طالب عليه السلام چهار بخش از آن را داراست و بقيه مردم ، يك بخش از آن را دارند كه على عليه السلام در آن يك بخش نيز با مردم ، شريك است و همو در آن يك بخش داناترينِ آنان است .

۲ / ۸

آنچه شنيد ، فراموش نكرد

۴۸۷۸.أنساب الأشرافـ به نقل از مكحول ـ: پيامبر خدا ، اين آيه را خواند : «و گوشى شنوا آن را نگه مى دارد» و فرمود : «اى على! از خداوند خواستم كه آن گوش شنوا را گوش تو قرار دهد» .
على عليه السلام گفت : پس [ از آن] ، هر سخنى يا چيزى از پيامبر خدا شنيدم ، فراموش نكردم .

۴۸۷۹.امام باقر عليه السلام :پيامبر خدا به امير مؤمنان فرمود : « هر آنچه به تو املا مى كنم ، بنويس» .
على عليه السلام گفت : اى پيامبر خدا! آيا از فراموشكارى من بيم دارى؟
فرمود : «از فراموشكارى تو بيم ندارم ؛ چون از خدا خواسته ام كه تو را حفظ كننده قرار دهد و فراموشكارت نسازد ؛ امّا براى شريكان خود بنويس» .
على عليه السلام گفت : پرسيدم : اى پيامبر خدا! شريكان من چه كسانى اند؟
فرمود : «پيشوايان از بين فرزندانت كه به واسطه آنان ، امّت من ، از باران سيراب مى شوند و دعايشان مستجاب مى گردد و خداوند ، بلاها را توسط آنان از امّت ، دور مى سازد و به واسطه آنان ، رحمت از آسمان فرو مى ريزد» .
آن گاه ، با دست به حسن عليه السلام اشاره كرد و فرمود : «اين ، نخستينِ آنان است» و سپس به حسين عليه السلام اشاره كرد و فرمود : «پيشوايان ، از فرزندان اويند» .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
534

۴۸۷۶.المناقب للخوارزميّ عن ابن عبّاس :العِلمُ سِتَّةُ أسداسٍ ، لِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام خَمسَةُ أسداسٍ ، ولِلنّاسِ سُدسٌ ، ولَقَد شارَكَنا فِي السُّدسِ حَتّى لَهُوَ أعلَمُ بِهِ مِنّا . ۱

۴۸۷۷.الكامل في التاريخ عن ابن عبّاس :قُسِمَ عِلمُ النّاسِ خَمسَةَ أجزاءٍ ، فَكانَ لِعَليٍّ مِنها أربَعَةُ أجزاءٍ ، ولِسائِرِ النّاسِ جُزءٌ شارَكَهُم عَلِيٌّ فيهِ فَكانَ أعلَمَهُم بِهِ . ۲

۲ / ۸

لَم ينسَ ما سَمِعَهُ

۴۸۷۸.أنساب الأشراف عن مَكحول :قَرَأَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : «وَ تَعِيَهَآ أُذُنٌ وَ عِيَةٌ» ۳ فَقالَ : يا عَلِيُّ ، سَأَلتُ اللّهَ أن يَجعَلَها اُذُنَكَ .
قالَ عَلِيٌّ : فَما نَسيتُ حَديثا أو شَيئا سَمِعتُهُ مِن رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله . ۴

۴۸۷۹.الإمام الباقر عليه السلام :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِأَميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام : اُكتُب ما اُملِيَ عَلَيكَ .
قال : يا نَبِيَّ اللّهِ أ تَخافُ عَلَيَّ النِّسيانَ ؟ فَقالَ : لَستُ أخافُ عَليكَ النِّسيانَ ، وقَد دَعَوتُ اللّهَ لَكَ أن يَحفَظَكَ ولا يُنسِيَكَ ، ولكِنِ اكتُب لِشُرَكائِكَ .
قالَ : قُلتُ : ومَن شُرَكائي يا نَبِيَّ اللّهِ ؟
قالَ : الأَئِمَّةُ مِن وُلدِكَ ، بِهِم تُسقى اُمَّتِيَ الغَيثَ ، وبِهِم يُستَجابُ دُعاؤُهُم ، وبِهِم يَصرِفُ اللّهُ عَنهُمُ البَلاءَ ، وبِهِم تَنزِلُ الرَّحمَةُ مِنَ السَّماءِ ، وهذا أوَّلُهُم ـ وأومَأَ بِيَدِهِ إلَى الحَسَنِ عليه السلام ، ثُمَّ أومَأَ بِيَدِهِ إلَى الحُسَينِ عليه السلام ـ ثُمَّ قالَ عليه السلام : الأَئِمَّةُ مِن وُلدِهِ . ۵

1.المناقب للخوارزمي : ص ۹۲ ح ۸۸ و ح ۸۹ ، مقتل الحسين للخوارزمي : ج ۱ ص ۴۴ ، فرائد السمطين : ج ۱ ص ۳۶۹ ح ۲۹۸ ؛ شرح الأخبار : ج ۲ ص ۳۱۲ ح ۶۴۱ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۳۱ عن عمر ، كشف الغمّة : ج ۱ ص ۱۱۷ .

2.الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۴۴۱ ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۴۰۷ .

3.الحاقّة : ۱۲ .

4.أنساب الأشراف : ج۲ ص۳۶۳ ، تفسير الطبري : ج۱۴ الجزء۲۹ ص ۵۵ ، الدرّ المنثور : ج ۸ ص ۲۶۷ .

5.كمال الدين : ص ۲۰۶ ح ۲۱ ، الأمالي للطوسي : ص ۴۴۱ ح ۹۸۹ ، الأمالي للصدوق : ص ۴۸۵ ح ۶۵۹ ، الإمامة والتبصرة : ص ۱۸۳ ح ۳۸ والثلاثة الأخيرة عن الإمام الباقر عن آبائه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله ، بصائر الدرجات : ص ۱۶۷ ح ۲۲ كلّها عن أبي الطفيل .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33114
صفحه از 600
پرینت  ارسال به