409
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

۴ / ۲ ـ ۲

آنچه براى پيامبر حلال است ، براى على نيز حلال است

۴۶۵۴.تاريخ المدينةـ به نقل از جابر بن عبد اللّه ـ: پيامبر خدا ، مردم را از مسجد ، خارج كرد و فرمود : «در مسجد من نخوابيد» .
مردم ، خارج شدند و على عليه السلام هم خارج شد . به على عليه السلام فرمود : «برگرد . آنچه كه در اين مسجد بر من حلال شده است ، براى تو هم حلال شده . گويى مى بينم كه تو [ در قيامت ] ، آنان را از حوض [ من ]دور مى كنى و در دستت عصايى از چوب درخت عَوسج است».

۴۶۵۵.تاريخ دمشقـ به نقل از جابر بن عبد اللّه انصارى ـ: ما در مسجد ، خوابيده بوديم كه پيامبر خدا در حالى كه در دستش تَركه ترى بود ، وارد شد و با آن ، ما را زد و فرمود : «آيا در مسجد ، مى خوابيد؟ هيچ كس در آن نخوابد» .
ما سريعا از مسجد ، خارج شديم و على بن ابى طالب هم به سرعت با ما خارج شد.
پيامبر خدا فرمود : «اى على ، بيا! آنچه در مسجد براى من حلال است ، براى تو هم حلال است . اى على! آيا خشنود نمى شوى كه نسبت به من ، چون هارون نسبت به موسى عليه السلام باشى ، جز در پيامبرى ؟ سوگند به آن كه جانم در دست اوست ، در روز قيامت ، تو كسانى را از حوض من با عصايى از جنس درخت عوسج ـ كه همراه دارى ـ دور مى كنى ، چنان كه شترِ بيگانه را از آبگاه ، دور مى كنند ، و گويى كه من اكنون به جايگاه تو در كنار حوضم مى نگرم».

۴۶۵۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى على! بر هيچ كس ، بجز من و تو ، روا نيست كه در اين مسجد ، جُنُب شود.


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
408

۴ / ۲ ـ ۲

اُحِلَّ لِعَلِيٍّ ما اُحِلَّ لِلنَّبِيِّ

۴۶۵۴.تاريخ المدينة عن جابر بن عبد اللّه :أخرَجَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله اُناسا مِنَ المَسجِدِ ، وقالَ : لا تَرقُدوا في مَسجدي هذا . قالَ : فَخَرَجَ النّاسُ وخَرَجَ عَلِيٌّ رضى الله عنه ، فَقالَ لِعَلِيٍّ رضى الله عنه : اِرجِع ؛ فَقَد اُحِلَّ لَكَ فيهِ ما اُحِلَّ لي ، كَأَنّي بِكَ تَذودُهُم عَلَى ۱ الحَوضِ ، وفي يَدِكَ عَصا عَوسَجٍ . ۲

۴۶۵۵.تاريخ دمشق عن جابر بن عبد اللّه الأنصاري :جاءَنا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ونَحنُ مُضطَجِعونَ فِي المَسجِدِ وفي يَدِهَِعسيبٌ ۳ رَطبٌ ، فَضَرَبَنا وقالَ : أ تَرقُدونَ فِي المَسجِدِ ؟ ! إنَّهُ لا يَرقُدُ فيهِ أحَدٌ . فَأَجفَلنا ۴ وأجفَلَ مَعَنا عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ .
فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : تَعالَ يا عَلِيُّ ، إنَّهُ يَحِلُّ لَكَ فِي المَسجِدِ ما يَحِلُّ لي . يا عَلِيُّ ، أ لا تَرضى أن تَكونَ مِنّي بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسى إلَا النُّبُوَّةَ . وَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ إنَّكَ لَتَذودَنَّ عَن حَوضي يَومَ القِيامَةِ رِجالاً ـ كَما يُذادُ البَعيرُ الضّالُّ عَنِ الماءِ ـ بِعَصا مَعَكَ مِن عَوسَجٍ ، كَأَنّي أنظُرُ إلى مُقامِكَ مِن حَوضي . ۵

۴۶۵۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يا عَلِيُّ ، لا يَحِلُّ لِأَحَدٍ يَجنَبُ في هذَا المَسجِدِ غَيري وغَيرُكَ . ۶

1.كذا في المصدر ، وفي المناقب للكوفي : «من حوضي» .

2.تاريخ المدينة : ج۱ ص ۳۸ ؛ المناقب للكوفي : ج۲ ص ۴۶۲ ح ۹۵۷ وفيه «أحلّ اللّه » بدل «اُحلّ» .

3.العَسِيب : جريدَة من النّخلِ ؛ وهي السّعفة ممّا لا يَنبُتُ عليه الخُوصُ (النهاية : ج۳ ص ۲۳۴ «عسب») .

4.أجفل : ذهب مسرعا (اُنظر النهاية : ج۱ ص ۲۷۹ «جفل») .

5.تاريخ دمشق : ج۴۲ ص ۱۳۹ ح ۸۵۲۴ و ص ۱۴۰ ح ۸۵۲۵ ، المناقب للخوارزمي : ص۱۰۹ ح ۱۱۶ .

6.سنن الترمذي : ج۵ ص ۶۴۰ ح ۳۷۲۷ ، السنن الكبرى : ج۷ ص ۱۰۵ ح ۱۳۴۰۳ ، تاريخ دمشق : ج۴۲ ص ۱۴۰ ح ۸۵۲۶ و ۸۵۲۷ ، البداية والنهاية : ج ۷ ص ۳۴۳ وليس فيهما «هذا» وكلّها عن أبي سعيد ، مسند البزّار : ج ۴ ص ۳۶ ح ۱۱۹۷ ، الصواعق المحرقة: ص۱۲۳ كلاهما عن سعد؛ المناقب للكوفي: ج ۲ ص ۲۰ ح ۵۰۹ ، الرواشح السماويّة : ص ۱۳۱ ، مستدرك الوسائل : ج ۱۴ ص ۳۰۱ ح ۱۶۷۷۵ نقلاً عن السيّد المرتضى في شرح القصيدة الذهبيّة والثلاثة الأخيرة عن أبي سعيد .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33188
صفحه از 600
پرینت  ارسال به