581
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

ما نرسيده ، بسى اندك است.
در واقع ، تأمّل در گستره دانش امام على عليه السلام بسى شگفت آور است. قلم ، آن گاه كه مى خواهد درباره دانش على عليه السلام حقيقتى را رقم زند و واقعيتى را بر نمايد ، در برابر دريايى موج خيز و ناپيدا كرانه قرار مى گيرد؛ دريايى موج بر موج كه نه كرانه آن پيداست و نه ژرفاى آن ، دست يافتنى!
خامه چگونه مى تواند ابعاد دانش او را بنماياند كه باب «علم» و «حكمت» پيامبر خدا و «گنجينه بزرگ دانش» او و همه انبياى الهى بوده است؟
قلم ، چه سان مى تواند گستره علمى على عليه السلام را رقم زند كه تمام دانش هاىِ قرآنى، دينى، بلايا و منايا (حادثه ها و سرنوشت ها) را در نورديده بود و گذشته ها و آينده ها برايش چونان آنچه در پيشِ ديد است ، روشن و آفتابى بود؟
على عليه السلام به تصريح روايات ، تمامت «علم كتاب» را در اختيار داشت، كه اندكى از آن به آصف بن بَرخيا قدرت داده بود تا تخت بلقيس را كه فرسنگ ها از سليمان دور بود ، در كم تر از يك چشم به هم زدنى ، نزد او حاضر كند. اكنون بايد نيك تأمّل كرد و از سر تنبّه ، انديشيد كه اين گستره دانش ، تا كجاست؟ و آيا مى توان از نگاشته ها و دفترها و... آن را بَر نمود و ابعاد آن را نشان داد؟
دانش گسترده او چنان بود كه چون اندكى از آن بر نموده مى شد، ديده ها خيره مى گشت و خِردها را حيرت مى گرفت و رعشه بر اندام ها مى افتاد. به اين كلام مولا عليه السلام بنگريد :
إنْدَمَجْتُ عَلى مَكْنُونِ عِلمٍ لو بُحتُ بِهِ لَاضْطَرَبْتُمْ اضطِرابَ الأرْشِيَةِ في الطويّ البَعيدة . ۱ من در اسرارى سر به مُهر فشرده شده ام كه اگر از آنها سخن بگويم ، چون ريسمان در دلِ چاهى ژرف ، به لرزه خواهيد افتاد .
چگونه مى توان ابعاد دانشى را ترسيم كرد كه آنچه اندكى از آن به اقتضاى حال ،

1.نهج البلاغة : خطبه ۵ .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
580

فصل چهارم : پرتوى از دانش امام

درآمد

در اين بخش ـ كه كاوشى است درباره گستره دانش امام على عليه السلام ـ از يك سو تلاش گسترده پيامبر خدا در جهت پرورش علمى امير مؤمنان، نموده شده است و از سوى ديگر ، به استعداد عظيم امام عليه السلام و سعه وجودى آن حضرت و كوشش بى دريغ مولا عليه السلام براى فراگيرى دانش از پيامبر صلى الله عليه و آله اشاره دارد . همچنين جايگاه والاى امام عليه السلام در دانش و چيرگىِ شگفت آن بى همتاى روزگار ، بر انواع دانش ها بررسى شده است .
اين چگونگى ، و تأمّل در سرفصل هاى بخش يازدهم، پژوهشگر را به شدّت علاقه مند مى سازد كه پرتوى از علوم گسترده مولا عليه السلام را بنگرد و با گوشه هايى از دانش انباشته آن حضرت ، آشنا شود. آنچه در فصل يازدهم و با عنوان «پرتوى از دانش على عليه السلام » آمده ، در واقع ، پاسخى است به اين خواست طبيعى كه با دقّت در سرفصل هاى بخش يازدهم ـ چنان كه گفتيم ـ در پندار ما رُخ مى نمود. با اين تأكيد كه اين همه ، نَمى است از يَم و كم ترين چيزى است كه با آن مى توان نمونه هايى را از دانش على عليه السلام ارائه داد.
اين فصل ، با همه گستردگى ، در برابر آنچه از دانش مولا عليه السلام به ما رسيده ، بسى اندك است، و روشن است كه آنچه به ما رسيده نيز در سنجش با آنچه مولا عليه السلام تبيين كرده بوده و به جهاتى ـ كه در جاى خود، علل و عواملش بحث شده است ـ به دست

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33272
صفحه از 600
پرینت  ارسال به