389
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

۴۶۳۰.فضائل الصحابة ، ابن حنبلـ به نقل از محدوج بن زيد ـ: پيامبر خدا ، بين مسلمانان ، پيمان برادرى برقرار كرد و فرمود : «اى على! تو برادر منى و جايگاه تو نسبت به من ، چون جايگاه هارون به موسى عليه السلام است ، جز آن كه پس از من ، پيامبرى نيست .
اى على! آيا نمى دانى كه در روز قيامت ، اوّلين كسى كه فرا خوانده شود ، منم و من از سمت راست عرش ، از سايه آن ، بلند خواهم شد و لباس سبزى از لباس هاى بهشتى پوشانده خواهم شد و آن گاه ، پيامبران ، يكى در پى ديگرى فراخوانده خواهند شد... آن گاه ، فريادگرى از زير عرش ، بانگ خواهد زد : چه نيكو پدرى است ، پدر تو ابراهيم! و چه نيكو برادرى است ، برادر تو على!
اى على! به تو بشارت مى دهم كه هرگاه لباس پوشانده شوم ، تو هم پوشانده خواهى شد ، و هرگاه فرا خوانده شوم ، فرا خوانده خواهى شد ، و هرگاه سلام داده شوم ، سلام داده خواهى شد».

۴۶۳۱.العمدةـ به نقل از زيد بن ارقم ـ: بر پيامبر خدا وارد شدم . فرمود : «همان گونه كه خداوند در بين فرشتگان ، پيمان برادرى بست ، من هم بين شما پيمان برادرى بستم».
آن گاه به على عليه السلام فرمود : «تو برادر و رفيق منى» و سپس اين آيه را خواند: «برادرانه،بر تخت هايى روبه روى يكديگر نشسته اند» . دوستان خدايى،برخى به برخى ديگر مى نگرند.

۴۶۳۲.الاحتجاجـ به نقل از اُبىّ بن كعب ـ: پيامبر خدا پيش از مرگش ما را در خانه دخترش فاطمه عليهاالسلام گِرد آورد و به ما فرمود : «خداوند متعال به موسى بن عمران عليه السلام وحى كرد كه از بين خاندانت ، يكى را به عنوان برادر برگزين تا او را پيامبر قرار دهم و خاندان او را فرزندان تو قرار دهم ؛ آنان را از آفت ها پاك مى سازم و از دودلى رهايشان مى كنم .
موسى عليه السلام هارون را به برادرى برگزيد و فرزندان هارون ، پس از او پيشوايان بنى اسرائيل شدند ؛ كسانى كه براى آنان در مساجدشان ، آنچه كه براى موسى حلال بود ، حلال است.
و خداوند متعال به من وحى كرد كه : على را به برادرى خويش برگزين ، همان گونه كه موسى ، هارون را به برادرى برگزيد ، و فرزندان او را به فرزندى بگير كه من ، آنان را چون فرزندان هارون ، پاك ساختم ، جز آن كه پيامبرى را با تو به پايان رساندم . بنابراين ، پيامبرى پس از تو نيست، و آنان ، امامان هدايت اند.


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
388

۴۶۳۰.فضائل الصحابة لابن حنبل عن محدوج بن زيد:إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله آخى بَينَ المُسلِمينَ ، ثُمَّ قالَ : يا عَلِيُّ ، أنتَ أخي ، وأنتَ مِنّي بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسى غَيرَ أنَّهُ لا نَبِيَّ بَعدي . أ ما عَلِمتَ يا عَلِيٌّ أنَّهُ أوَّلُ مَن يُدعى بِهِ يَومَ القِيامَةِ يُدعى بي ، فَأَقومُ عَن يَمينِ العَرشِ في ظِلِّهِ فَاُكسى حُلَّةً خَضراءَ مِن حُلَلِ الجَنَّةِ ، ثُمَّ يُدعى بِالنَّبِيّينَ بَعضُهُم عَلى أثَرِ بَعضٍ ... ثُمَّ يُنادي مُنادٍ مِن تَحتِ العَرشِ : نِعمَ الأَبُ أبوكَ إبراهيمُ ، ونِعمَ الأَخُ أخوكَ عَلِيٌّ . أبشِر يا عَلِيُّ ، إنَّكَ تُكسى إذا كُسيتُ ، وتُدعى إذا دُعيتَ ، وتُحيا إذا حُييتُ . ۱

۴۶۳۱.العمدة عن زيد بن أرقم :دَخَلتُ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَقالَ : إنّي مُؤاخٍ بَينَكُم كَما آخَى اللّهُ بَينَ المَلائِكَةِ . ثُمَّ قالَ لِعَلِيٍّ عليه السلام : أنتَ أخي ورَفيقي ، ثُمَّ تَلا هذِهِ الآيَةَ : «إِخْوَ نًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَـبِلِينَ» ، الأَخِلّاءُ فِي اللّهِ يَنظُرُ بَعضُهُم إلى بَعضٍ . ۲

۴۶۳۲.الاحتجاج عن اُبيّ بن كعب :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله قَبلَ مَوتِهِ قَد جَمَعَنا في بَيتِ ابنَتِهِ فاطِمَةَ عليهاالسلام ، فَقالَ لَنا : إنَّ اللّهَ تَعالى أوحى إلى موسَى بنِ عِمرانَ أنِ اتَّخِذ أخا مِن أهلِكَ فَاجعَلهُ نَبِيّا ، وَاجعَل أهلَهُ لَكَ وُلدا ، اُطَهِّرُهُم مِنَ الآفاتِ ، واُخَلِّصُهُم مِنَ الرَّيبِ . فَاتَّخَذَ موسى هارونَ أخا ، ووُلدَهُ أئِمَّةً لِبَني إسرائيلَ مِن بَعدِهِ ، الَّذينَ يَحِلُّ لَهُم في مَساجِدِهِم ما يَحِلُّ لِموسى عليه السلام .
وإنَّ اللّهَ تَعالى أوحى إلَيَّ أنِ اتَّخِذ عَلِيّا أخا ، كَما إنَّ موسَى اتَّخَذَ هارونَ أخا ، وَاتَّخِذ وُلدَهُ وُلدا ، فَقَد طَهَّرتُهُم كَما طَهَّرتُ وُلدَ هارونَ ، ألا وإنّي قَد خَتَمتُ بِكَ النَّبِيّينَ ، فَلا نَبِيَّ بَعدَكَ ؛ فَهُمُ الأَئِمَّةُ الهادِيَةُ . ۳

1.فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۲ ص ۶۶۳ ح ۱۱۳۱ ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۵۳ ح ۸۳۸۹ وزاد فيه «أخذ بيد عليّ فوضعها على صدره» بعد «آخى بين المسلمين» ، المناقب لابن المغازلي : ص ۴۲ ح ۶۵ عن أبي زيد الباهلي ، المناقب للخوارزمي : ص ۱۴۰ ح ۱۵۹ ؛ الأمالي للصدوق : ص ۴۰۲ ح ۵۲۰ عن مخدوج بن زيد .

2.العمدة : ص ۱۷۰ ح ۲۶۳ ، كشف الغمّة : ج ۱ ص ۳۲۸ .

3.الاحتجاج : ج ۱ ص۲۹۹ ح۵۲ ، المناقب للكوفي : ج۱ ص۲۲۵ ح ۱۴۲ و ص ۴۱۷ ح ۳۳۰ كلاهما عن عبد اللّه بن الحسن عن أبيه عن الإمام عليّ عليه السلام عن اُبيّ بن كعب ، اليقين : ص ۴۴۹ ح ۱۷۰ عن يحيى بن عبد اللّه بن الحسن عن جدّه عن الإمام عليّ عليه السلام عن اُبيّ بن كعب .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33424
صفحه از 600
پرینت  ارسال به