329
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

۴۵۵۹.فضائل الصحابة ، ابن حنبلـ به نقل از زيد بن وهب ـ: بعجه [ از خوارج ] ، على عليه السلام را در لباس پوشيدن ، مورد سرزنش كرد. فرمود : «مؤمن به من اقتدا مى كند و [ اين شيوه لباس پوشيدنْ] دل را فروتن مى سازد».

۴۵۶۰.امام على عليه السلامـ هنگامى كه جامه اى كهنه و پينه دار پوشيده بود و مورد پرسش قرار گرفته بود ـ: دل با آن ، فروتن مى گردد و نفْس ، ذليل مى شود و مؤمنان ، به اين كار اقتدا مى كنند.
دنيا و آخرت ، دو دشمنِ متفاوت اند و دو راه جدا هستند . آن كه دنيا را دوست بدارد و به آن علاقه نشان دهد ، آخرت را ناخوش خواهد داشت و با آن ، دشمن خواهد بود . آن دو چون مشرق و مغرب اند و آن كه بين آن دو گام مى زند ، به هر كدام نزديك شود ، از ديگرى دور مى گردد و آن دو ، دو هَوو هستند.

۴۵۶۱.المناقب ، ابن شهر آشوب :بر تن على عليه السلام جامه اى زِبر كه به پنج درهم خريده بود و جامه اى پينه دار ديده شد . از وى در اين باره سؤال شد . در پاسخ فرمود : «مؤمنان ، به آن اقتدا مى كنند و دل به خاطر آن ، فروتن مى شود و نفْس ، ذليل مى گردد و زياده روى كننده ، به ميانه روى مى گرايد».
در روايتى ديگر چنين آمده [ كه فرمود] : «به نشانه صالحان ، شبيه تر است» .
و در روايتى ديگر ، اين گونه آمده است [ كه فرمود] : «بهتر نگهدارنده عورت است» .
و در روايتى ديگر آمده است [ كه فرمود]: «مرا از تكبّر ، بيشتر دور مى كند و براى مسلمان ، در اقتدا كردن ، مناسب تر است».

۴۵۶۲.الطبقات الكبرىـ به نقل از ابو ظبيان ـ: على عليه السلام در حالى كه ازارى زرد و لباسى سياه نقشدار پوشيده بود ، پيش ما آمد.


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
328

۴۵۵۹.فضائل الصحابة لابن حنبل عن زيد بن وهب :إنَّ بَعجَةَ عاتَبَ عَلِيّا في لِباسِهِ ، فَقالَ : يَقتَدِي المُؤمِنُ ، ويُخشِعُ القَلبَ . ۱

۴۵۶۰.الإمام عليّ عليه السلامـ وقَد رُئِيَ عَلَيهِ إزارٌ خَلَقٌ مَرقوعٌ فَقيلَ لَهُ في ذلِكَ ـ:يَخشَعُ لَهُ القَلبُ ، وتَذِلُّ بِهِ النَّفسُ ، ويَقتَدي بِهِ المُؤمِنونَ . إنَّ الدُّنيا وَالآخِرَةَ عَدُوّانِ مُتَفاوِتانِ ، وسَبيلانِ مُختَلِفانِ ، فَمَن أحَبَّ الدُّنيا وتَوَلّاها أبغَضَ الآخِرَةَ وعاداها ، وهُما بِمَنزِلَةِ المَشرِقِ وَالمَغرِبِ ؛ وماشٍ بَينَهُما كُلَّما قَرُبَ مِن واحدٍ بَعُدَ مِنَ الآخِرِ ، وهُما بَعدُ ضَرَّتانِ . ۲

۴۵۶۱.المناقب لابن شهر آشوب :رُئِيَ [ عَلى ] عَلِيٍّ عليه السلام إزارٌ غَليظٌ اشتَراهُ بِخَمسَةِ دَراهِمَ ، ورُئِيَ عَلَيهِ إزارٌ مَرقوعٌ ، فَقيلَ لَهُ في ذلِكَ ، فَقالَ عليه السلام : يَقتَدي بِهِ المُؤمِنونَ ، ويَخشَعُ لَهُ القَلبُ ، وتَذِلُّ بِهِ النَّفسُ ، ويَقصِدُ بِهِ المُبالِغُ .
وفي رِوايَةٍ : أشبَهُ بِشِعارِ الصّالِحينَ . وفي رِوايَةٍ : أحصَنُ لِفَرجي . وفي رِوايَةٍ : هذا أبعَدُ لي مِنَ الكِبرِ ، وأجدَرُ أن يَقتَدِيَ بِهِ المُسلِمُ . ۳

۴۵۶۲.الطبقات الكبرى عن أبي ظبيان :خَرَجَ عَلَينا عَلِيٌّ في إزارٍ أصفَرَ وخَميصَةٍ ۴ سَوداءَ . ۵

1.فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۱ ص ۵۴۹ ح ۹۲۴ .

2.نهج البلاغة : الحكمة ۱۰۳ ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : ص ۹۶ ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۲۵۰ ح ۷۴۳ ، نزهة الناظر : ص ۵۳ ح ۳۰ وفيها إلى «المؤمنون» .

3.المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۹۶ وراجع فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۱ ص ۵۴۲ ح ۹۰۸ و ۹۰۹ .

4.الخميصة : ثوب خزّ أو صوف مُعلَم . وقيل : لا تسمّى خميصة إلّا أن تكون سوداء مُعلَمة (النهاية : ج۲ ص ۸۱ «خمص») .

5.الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۳۱ ، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۰۸ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33213
صفحه از 600
پرینت  ارسال به