321
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

۴۵۴۱.تاريخ دمشقـ به نقل از زيد بن وَهْب جُهَنى ـ: روزى على بن ابى طالب عليه السلام نزد ما آمد ، در حالى كه بر تن وى دو قطعه پارچه بود كه با يكى پايين تنه و با ديگرى بالاتنه اش را پوشانده بود . يك طرف ازارش را رها كرده بود و سمت ديگر را با پارچه اى ، بالاتر بسته بود .
اعرابى اى بر وى گذشت و گفت : اى مرد! اين لباس ها[ ى خوب] را بپوش كه سرانجام يا مى ميرى و يا كشته مى شوى.
فرمود : «اى اعرابى! من اين دو لباس را به اين خاطر مى پوشم كه مرا از تكبّر دور مى سازد و براى نماز خواندانم مناسب است و سنّتى براى مؤمن است».

۴۵۴۲.الطبقات الكبرىـ به نقل از عبد اللّه بن ابى هُذَيل ـ: على عليه السلام را ديدم كه پيراهنى از پارچه رازى پوشيده بود . هرگاه آستين آن را مى كشيد ، تا ناخنش مى رسيد و اگر رهايش مى كرد ، تا نصف ذراع مى رسيد.

۴۵۴۳.فضائل الصحابة ، ابن حنبلـ به نقل از مالك بن دينار ـ: پيرزنى از عشيره حى به من گفت كه ابو موسى اشعرى ، يكى از پسرانش را داماد مى كرد و به اين خاطر ، وليمه مى داد و مردم را دعوت كرده بود. على عليه السلام آمد . گفتند : امير مؤمنان آمد. من درِ خانه را باز كردم . على عليه السلام وارد شد ، در حالى كه در دستش تازيانه اى بود و پيراهنى پوشيده بود كه يقه نداشت.


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
320

۴۵۴۱.تاريخ دمشق عن زيد بن وهب الجهني :خَرَجَ عَلَينا عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ذاتَ يَومٍ وعَلَيهِ بُردانِ ، مُتَّزِرٌ بِأَحَدِهِما مُرتَدٍ بِالآخَرِ ، قَد أرخى جانِبَ إزارِهِ ورَفَعَ جانِبا ، قَد رَفَعَ إزارَهُ بِخِرقَةٍ ، فَمَرَّ بِهِ أعرابِيٌّ فَقالَ : أيُّهَا الإِنسانُ ، البَس مِن هذِهِ ۱ الثِّيابِ ؛ فَإِنَّكَ مَيِّتٌ أو مَقتولٌ . فَقالَ : أيُّهَا الأَعرابِيُّ ، إنَّما ألبَسُ هذَينِ الثَّوبَينِ لِيَكونا أبعَدَ لي مِنَ الزَّهوِ ، وخَيرا لي في صَلاتي ، وسُنَّةً لِلمُؤمِنِ . ۲

۴۵۴۲.الطبقات الكبرى عن عبد اللّه بن أبي الهذيل :رَأَيتُ عَلِيّا وعَلَيهِ قَميصٌ رازِيٌّ ، إذا مَدَّ كُمَّهُ بَلَغَ الظُّفُرَ ، وإذا أرخاهُ بَلَغَ نِصفَ الذِّراعِ . ۳

۴۵۴۳.فضائل الصحابة لابن حنبل عن مالك بن دينار :حَدَّثَتني عَجوزٌ مِنَ الحَيِّ : زَوَّجَ أبو موسَى الأَشعَرِيُّ بَعضَ بَنيهِ ، فَأَولَمَ عَلَيهِ ، فَدَعَا النّاسَ ، قالَت : فَأَتى عَلِيٌّ . قيلَ : جاءَ أميرُ المُؤمِنينَ ، فَفَتَحتُ بابَ الدّارِ ـ قالَت : ـ فَدَخَلَ عَلِيٌّ وفي يَدِهِ دِرَّةٌ وعَلَيهِ قَميصٌ لَيسَ لَهُ جُرُبّانٌ ۴ . ۵

1.في المصدر : «هذا» ، والصحيح ما أثبتناه كما في بقيّة المصادر .

2.تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۴۸۵ ، الزهد لابن المبارك : ص ۲۶۱ ح ۷۵۶ ، البداية والنهاية : ج ۸ ص ۳ .

3.أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۳۶۸ ، الطبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۷ ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۴۸۳ نحوه ، الاستيعاب : ج ۳ ص ۲۱۱ الرقم ۱۸۷۵ وفيه «غليظ دارس» بدل «رازي» ، المناقب للخوارزمي : ص ۱۱۷ ح ۱۲۷ ، الرياض النضرة : ج ۳ ص ۲۱۱ ؛ مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۲۴۷ ح ۷۳۴ وفيه «زابيّا» بدل «رازي» ، الغارات : ج ۱ ص ۹۶ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۹۶ كلاهما نحوه ، كشف الغمّة : ج ۱ ص ۱۶۲ وفيه «زريّا» بدل «رازيّ» .

4.الجُرُبّان : جيب القميص ، والألف والنون زائدتان (النهاية : ج ۱ ص ۲۵۳ «جرب») .

5.فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۱ ص ۵۳۳ ح ۸۸۷ ، التواضع والخمول لابن أبي الدنيا : ص ۱۷۸ ح ۱۳۶ وفيه «عن الحسن» بدل «من الحيّ» .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33524
صفحه از 600
پرینت  ارسال به