245
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

ه ـ دعاى امام براى گم راهان

۴۴۶۲.امام على عليه السلامـ هنگامى كه شنيد گروهى در زمان جنگ صِفّين ، شاميان را دشنام مى دهند ـ: من دشنام دادن را بر شما نمى پسندم ؛ ولى اگر كردار آنان را بيان كنيد و حالشان را ياد كنيد ، در سخن ، درست تر و در معذور بودن ، رساتر خواهد بود . به جاى دشنام دادن بگوييد: «بار خدايا! خون ما و آنان را حفظ كن ، و بين ما و آنان را آشتى ده ، و از گم راهى هدايتشان كن تا هر كه حق را نمى شناسد ، آن را باز شناسد ، و هر كه به گم راهى و تجاوزْ سخن مى گويد ، از آن ، باز ايستد».

۴۴۶۳.وقعة صِفّينـ به نقل از عبد اللّه بن شريك ـ: حُجْر بن عَدى و عمرو بن حَمِق ، لعن و بيزارى از اهل شام را آشكارا بيان مى كردند . على عليه السلام كسى را نزد آنان فرستاد كه از آنچه از آنها شنيده ، باز ايستند. آنان به نزد على عليه السلام آمدند و گفتند: اى اميرمؤمنان! آيا ما بر حق نيستيم؟
فرمود : «چرا» .
گفتند : آنان بر باطل نيستند؟
فرمود : «چرا» .
گفتند : پس چرا ما را از دشنام دادن به آنان ، منع مى كنى؟
فرمود : «طعن كردن و دشنام دادن را بر شما نمى پسندم كه دشنام دهيد بيزارى بجوييد؛ ولى اگر كارهاى بد آنان را بيان كنيد و بگوييد كه از جمله روش هاى آنان ، چنين و چنين است و از جمله كارهايشان چنين و چنين است ، در سخن ، درست تر خواهد بود و در معذور بودن ، بليغ تر خواهد بود ، و اگر به جاى لعن فرستادن بر آنان و بيزارى جُستن از آنان بگوييد: بار خدايا! خون ما و آنان را حفظ كن ، و بين ما و آنان را آشتى ده ، و آنان را از گم راهى شان هدايت كن تا آن كس كه حق را نمى شناسد ، آن را باز شناسد ، و آن كس كه به گم راهى و تجاوزْ لب مى گشايد ، از آن باز ايستد ، براى من دوست داشتنى تر و براى شما بهتر خواهد بود».
گفتند : اى اميرمؤمنان! پندت را مى پذيريم و با ادب تو ، خود را مؤدّب مى كنيم.


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
244

ه : دُعاءُ الإِمامِ لِلضّالّينَ

۴۴۶۲.الإمام عليّ عليه السلامـ لَمّا سَمِعَ قَوماً يَسبّونَ أهلَ الشّامِ أيّامَ حَربِهِم بِصِفّينَ ـ:إنّي أكرَهُ لَكُم أن تَكونوا سَبّابينَ ، ولكِنَّكُم لَو وَصَفتُم أعمالَهُم ، وذَكَرتُم حالَهُم ، كانَ أصوَبَ فِي القَولِ ، وأبلَغَ فِي العُذرِ ، وقُلتُم مَكانَ سَبِّكُم إيّاهُم :
اللّهُمَّ احقِن دِماءَنا ودِماءَهُم ، وأصلِح ذاتَ بَينِنا وبَينِهِم ، وَاهدِهِم مِن ضَلالَتِهِم ، حَتّى يَعرِفَ الحَقَّ مِن جَهِلَهُ ، ويَرعَوِيَ عَنِ الغَيِّ وَالعُدوانِ مَن لَهِجَ بِهِ . ۱

۴۴۶۳.وقعة صفّين عن عبد اللّه بن شريك :خَرَجَ حُجرُ بنُ عَدِيٍّ وعَمرُو بنُ الحَمِقِ يُظهِرانِ البَراءَةَ وَاللَّعنَ مِن أهلِ الشّامِ ، فَأَرسَلَ إلَيهِما عَلِيٌّ عليه السلام أن كُفّا عَمّا يَبلُغُني عَنكُما ، فَأَتَياهُ فَقالا :
يا أميرَ المُؤمِنينَ ، أ لَسنا مُحَقّينَ ؟
قالَ : بَلى .
قالا : أ وَلَيسوا مُبطِلينَ ؟
قالَ : بَلى .
قالا : فَلِمَ مَنَعتَنا مِن شَتمِهِم ؟
قالَ : كَرِهتُ لَكُم أن تَكونوا لَعّانينَ شَتّامينَ ، تَشتُمونَ وتَتَبَرَّؤونَ ، ولكِن لَو وَصَفتُم مَساوِئَ أعمالِهِم فَقُلتُم : مِن سيرَتِهِم كَذا وكَذا ومِن عَمَلِهِم كَذا وكَذا ، كانَ أصوَبَ فِي القَولِ ، وأبلَغَ فِي العُذرِ . ولَو قُلتُم مَكانَ لَعنِكُم إيّاهُم وبَراءَتِكُم مِنهُم :
«اللّهُمَّ احقِن دِماءَنا ودِماءَهُم ، وأصلِح ذاتَ بَينَنا وبَينِهِم ، وَاهدِهِم مِن ضَلالَتِهِم ، حَتّى يَعرِفَ الحَقَّ مِنهُم مَن جَهِلَهُ ، ويَرعَوِيَ عَنِ الغَيِّ وَالعُدوانِ مَن لَهِجَ بِهِ» كانَ هذا أحَبَّ إلَيَّ وخَيراً لَكُم .
فَقالا : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، نَقبَلُ عِظَتَكَ ، ونَتَأَدَّبُ بِأَدَبِكَ . ۲

1.نهج البلاغة : الخطبة ۲۰۶ ، بحار الأنوار : ج ۳۲ ص ۵۶۱ ح ۴۶۶ .

2.وقعة صفّين : ص ۱۰۳ وراجع الأخبار الطوال : ص ۱۶۵ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33266
صفحه از 600
پرینت  ارسال به