17
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

۳ / ۱ ـ ۴

حال او به هنگام رسيدن وقت نماز

۴۲۲۵.امام صادق عليه السلامـ درباره امام على عليه السلام ـ: به نماز مى ايستاد ، و آنگاه كه مى گفت : «به سوى آفريننده آسمان و زمينْ رو كردم ...» ، رنگش تغيير مى كرد ، به گونه اى كه اين دگرگونى در چهره اش نمايان مى گشت .

۴۲۲۶.تنبيه الغافلين :[ على عليه السلام ] هنگامى كه وقت نماز مى شد، شانه هايش به لرزه درمى آمد و رنگش تغيير مى كرد . از وى درباره اين حالت پرسيده شد . فرمود : «هنگام [ ادا كردنِ ]امانتى است كه خداوند ، آن را بر آسمان ها و زمين و كوه ها عرضه داشت و آنان از اين كه آن را بر دوش كشند ، سر باز زدند و آن را نپذيرفتند و انسانْ آن را پذيرفت ۱ و من نمى دانم آيا آنچه را بر دوشم نهاده اند، به نيكى ادا خواهم كرد ، يا نه؟» .

۳ / ۱ ـ ۵

حضور قلب در نماز

۴۲۲۷.المناقب ، ابن شهر آشوبـ به نقل از ابن عبّاس ـ: دو ناقه (ماده شتر) چاق و بزرگ به پيامبر خدا هديه شد . به صحابيان فرمود : «آيا بين شما كسى هست كه دو ركعت نماز با قيام ، ركوع ، سجود ، وضو و فروتنى به جا آورد و در آن به چيزى از دنيا اهتمام نورزد و دلش به فكر دنيا نيفتد تا يكى از اين دو ناقه را به او هديه بدهم؟». يك بار ، دو بار و سه بار فرمود و هيچ كدام از يارانش پاسخ ندادند .
امير مؤمنان برخاست و گفت : من ، اى پيامبر خدا! دو ركعت نماز به جا مى آورم و تكبيرة الإحرام مى گويم و تا آن هنگام كه سلام بدهم، به ياد چيزى از دنيا نخواهم افتاد.
فرمود : «اى على! درود خدا بر تو باد ! بخوان» .
امير مؤمنان ، تكبير گفت و وارد نماز شد . هنگامى كه سلام داد ، جبرئيل عليه السلام بر پيامبر صلى الله عليه و آله فرود آمد و گفت : اى محمّد! خداوند به تو سلام مى رساند و مى گويد : يكى از دو ناقه را به او بده .
پيامبر خدا فرمود : «من با او شرط كردم كه دو ركعت نماز بگزارد و در آن ، هيچ به ياد چيزى از دنيا نيفتد تا اگر نماز گزارد ، يكى از دو ناقه را به وى بدهم و او در تشهّد نشست و پيش خود فكر كرد كه كدام يك از آن دو را بگيرد» .
جبرئيل عليه السلام گفت : اى محمّد! خداوند به تو سلام مى رساند و مى گويد : او انديشيد كه كدام يك را بگيرد كه چاق تر و بزرگ تر باشد و آن را نحر كند و در راه خدا ، آن را صدقه بدهد . بنابراين ، تفكّر او براى خداوند عز و جل بود ، نه خودش و يا دنيا .
پيامبر خدا گريست و هر دو ناقه را به وى داد .
خداوند درباره او اين آيه را نازل كرد : «قطعا در اين يادآورى اى است» ، يعنى پندى است . «براى هر صاحبدلى» يعنى صاحب خردى . «و گوش فرادهنده اى» يعنى امير مؤمنان به كسى كه از زبان او كلام خدا را تلاوت كرد ، گوش فرا مى دهد . «در حالى كه گواه است» يعنى امير مؤمنان در نمازش گواهِ بر دلى بود كه از آنِ خداوند بود ، و در نمازش به هيچ كارى از كارهاى دنيا نمى انديشيد .

1.اشاره اى است به آيه ۷۲ از سوره احزاب .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
16

۳ / ۱ ـ ۴

حالُهُ عِندَ حُضورِ وَقتِ الصَّلاةِ

۴۲۲۵.الإمام الصادق عليه السلامـ فِي الإِمامِ عَلِيٍّ عليه السلام ـ: وإن كانَ لَيَقومُ إلَى الصَّلاةِ ، فَإِذا قالَ : وَجَّهتُ وَجهي تَغَيَّرَ لَونُهُ ، حَتّى يُعرَفُ ذلِكَ في وَجهِهِ . ۱

۴۲۲۶.تنبيه الغافلين :إنَّهُ [عَلِيّا عليه السلام ] كانَ إذا حَضَرَ وَقتُ الصَّلاةِ ارتَعَدَت فَرائِصُهُ ۲ وتَغَيَّرَ لَونُهُ ، فَسُئِلَ عَن ذلِكَ ، فَقالَ : جاءَ وَقتُ الأَمانَةِ الَّتي عَرَضَهَا اللّهُ عَلَى السَّماواتِ وَالأَرضِ وَالجِبالِ فَأَبَينَ أن يَحمِلنَها وأشفَقنَ مِنها ، وحَمَلَهَا الإِنسانُ ، فَلا أدري أ اُحسِنُ أداءَ ما حُمِّلتُ أم لا ؟ ۳

۳ / ۱ ـ ۵

حُضورُ قَلبِهِ فِي الصَّلاةِ

۴۲۲۷.المناقب لابن شهر آشوب عن ابن عبّاس :اُهدِيَ إلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ناقَتانِ عَظيمَتانِ سَمينَتانِ ، فَقالَ لِلصَّحابَةِ : هَل فيكُم أحَدٌ يُصَلّي رَكعَتَينِ بِقيامِهِما ورُكوعِهِما وسُجودِهِما ووُضوئِهِما وخُشوعِهِما لا يَهتَمُّ فيهِما مِن أمرِ الدُّنيا بِشَيءٍ ، ولا يُحَدِّثُ قَلبَهُ بِفِكرِ الدُّنيا ، اُهدي إلَيهِ إحدى هاتَينِ النّاقَتَينِ ؟ فَقالَها : مَرَّةً ومَرَّتَينِ وثَلاثَةً ، لَم يُجِبهُ أحَدٌ مِن أصحابِهِ .
فَقامَ أميرُ المُؤمِنينَ فَقالَ : أنَا يا رَسولَ اللّهِ ، اُصَلّي رَكعَتَينِ اُكَبِّرُ تَكبيرَةَ الاُولى إلى أن اُسَلِّمَ مِنهُما ، لا اُحَدِّثُ نَفسي بِشَيءٍ مِن أمرِ الدُّنيا ، فَقالَ : يا عَلِيُّ ، صَلِّ صَلَّى اللّهُ عَلَيكَ .
فَكَبَّرَ أميرُ المُؤمِنينَ ودَخَلَ فِي الصَّلاةِ ، فَلَمّا سَلَّمَ مِنَ الرَّكعَتَينِ هَبَطَ جَبرَئيلُ عَلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله فَقالَ : يا مُحَمَّدُ ، إنَّ اللّهَ يُقرِئُكَ السَّلامَ ويَقولُ لَكَ : أعطِهِ إحدَى النّاقَتَينِ ، فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنّي شارَطتُهُ أن يُصَلِّيَ رَكعَتَينِ لا يُحَدِّثُ فيهِما بِشَيءٍ مِنَ الدُّنيا اُعطيهِ إحدَى النّاقَتَينِ إن صَلّاهُما ، وإنَّهُ جَلَسَ فِي التَّشَهُّدِ فَتَفَكَّرَ في نَفسِهِ أيَّهُما يَأخُذُ ؟ فَقالَ جَبرَئيلُ : يا مُحَمَّدُ ، إنَّ اللّهَ يُقرِئُكَ السَّلامَ ويَقولُ لَكَ : تَفَكَّرَ أيَّهُما يَأخُذُها أسمَنَهُما وأعظَمَهُما فَيَنحَرَها ويَتَصَدَّقَ بِها لِوَجهِ اللّهِ ؟ فَكانَ تَفَكُّرُهُ لِلّهِ عَزَّ وجَلَّ لا لِنَفسِهِ ولا لِلدُّنيا ، فَبَكى رَسولُ اللّهِ وأعطاهُ كِلَيهِما .
وأنزَلَ اللّهُ فيهِ : «إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَذِكْرَى» لَعِظَةٌ «لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ» عَقلٌ «أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ» يَعني يَستَمِعُ أميرُ المُؤمِنينَ بِاُذُنَيهِ إلى مَن تَلاهُ بِلِسانِهِ مِن كَلامِ اللّهِ «وَ هُوَ شَهِيدٌ» ۴ يَعني وأميرُ المُؤمِنينَ شاهِدُ القَلبِ لِلّهِ في صَلاتِهِ ، لا يَتَفَكَّرُ فيها بِشَيءٍ مِن أمرِ الدُّنيا . ۵

1.شرح نهج البلاغة : ج ۴ ص ۱۱۰ عن زرارة .

2.الفرائص : جمع فريصة ؛ وهي المضغة التي بين الثدي ومرجع الكتف من الرجل والدابّة (لسان العرب : ج ۷ ص ۶۴ «فرص») .

3.تنبيه الغافلين : ص ۵۳۹ ح ۸۷۲ ؛ المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۱۲۴ ، عوالي اللآلي : ج ۱ ص ۳۲۴ ح ۶۲ كلاهما نحوه .

4.ق : ۳۷ .

5.المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۲۰ ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۲ ص ۶۱۲ ح ۸ ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۱۶۱ ح ۱۴۲ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33394
صفحه از 600
پرینت  ارسال به