247
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10

و ـ نفرين آن حضرت بر آنان كه از جهاد ، باز مى ايستادند

۴۴۶۴.امام على عليه السلام :بار خدايا! هر بنده اى از بندگانت كه سخن ما را شنيد ـ سخنى كه از روى عدالت است ، نه از روى ستم، و باعث اصلاح دين و دنيا مى شود و موجب تباهى نمى گردد ـ و پس از شنيدن ، از پذيرش آن ، سر باز زد و از يارى ات دست كشيد و در گراميداشت دينت سستى به خرج داد ، بر ضدّ او تو را ، اى بزرگ ترين گواهان ، گواه مى گيريم ، و بر ضدّ او همه آنچه را كه در زمينت و آسمان هايت ساكن كرده اى ، گواه مى گيريم ، و سپس تو بى نياز كننده ما از يارى او هستى و او را در برابر گناهش كيفر مى دهى .

ز ـ نفرين بر ناكثين، قاسطين و مارقين

۴۴۶۵.امام على عليه السلامـ على عليه السلام در جنگ جمل ، دستش را به آسمانْ بلند كرد و گفت : «بار خدايا! طلحة بن عبيد اللّه ، از سر طاعت به من دست بيعت داد و آن گاه ، آن را شكست . بار خدايا! بر او شتاب كن و مهلتش مده .
بار خدايا! زبير بن عوام ، خويشىِ مرا قطع كرد و بيعت مرا شكست و دشمن مرا يارى كرد و عليه من جنگ به راه انداخت ، در حالى كه خود مى داند كه ستمگر است . مرا از نيرنگ او پاس بدار ؛ هر طور كه مى خواهى و هر جا كه مى خواهى».


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
246

و : عَلى مَن تَخَلَّفَ عَنِ الجِهادِ

۴۴۶۴.الإمام عليّ عليه السلام :اللّهُمَّ أيُّما عَبدٍ مِن عِبادِكَ سَمِعَ مَقالَتَنا العادِلَةَ غَيرَ الجائِرَةِ ، وَالمُصلِحَةَ غَيرَ المُفسِدَةِ فِي الدِّينِ وَالدُّنيا ، فَأَبى بَعدَ سَمعِهِ لَها إلَا النُّكوصَ عَن نُصرَتِكَ ، وَالإِبطاءَ عَن إعزازِ دينِكَ ، فَإِنّا نَستَشهِدُكَ عَلَيهِ يا أكبَرَ الشّاهِدينَ شَهادَةً ، ونَستَشهِدُ عَلَيهِ جَميعَ ما أسكَنتَهُ أرضَكَ وسَماواتِكَ ، ثُمَّ أنتَ بَعدُ المُغني عَن نَصرِهِ وَالآخِذُ لَهُ بِذَنبِهِ . ۱

ز : عَلَى النّاكِثينَ وَالقاسِطينَ وَالمارِقينَ

۴۴۶۵.الإمام عليّ عليه السلامـ رَفَعَ يَدَهُ إلَى السَّماءِ في حَربِ الجَمَلِ وهُوَ يَقولُ ـ: اللّهُمَّ إنَّ طَلحَةَ بنَ عُبَيدِ اللّهِ أعطاني صَفقَةً بِيَمينِهِ ۲ طائِعاً ، ثُمَّ نَكَثَ بَيعَتَهُ ، اللّهُمَّ فَعاجِلهُ ولا تُمهِلهُ ۳ ، اللّهُمَّ إنَّ الزُّبَيرَ بنَ العَوّامِ قَطَعَ قَرابَتي ، ونَكَثَ عَهدي ، وظاهَرَ عَدُوّي ، ونَصَبَ الحَربَ لي ، وهُوَ يَعلَمُ أ نَّهُ ظالِمٌ ، فَاكفِنيهِ كَيفَ شِئتَ وأ نّى شِئتَ . ۴

1.نهج البلاغة : الخطبة ۲۱۲ .

2.في المصادر الاُخرى : «يمينه» .

3.في المصدر : «لا تميّطه» ولم نجد لها معنىً مناسبا ، وما أثبتناه من المصادر الاُخرى .

4.الفتوح : ج ۲ ص ۴۶۸ ، المناقب للخوارزمي : ص ۱۸۵ ح ۲۲۳ ؛ المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۲۷۹ ، كشف الغمّة : ج ۱ ص ۲۴۰ ، بحار الأنوار : ج ۴۱ ص ۲۰۶ ح ۲۳ و ج ۳۲ ص ۱۸۹ ح ۱۴۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج10
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33383
صفحه از 600
پرینت  ارسال به