135
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9

۹ / ۱۳

سُفيان ثَورى ۱

۳۹۷۶.المناقب ، ابن شهرآشوبـ به نقل از سفيان ثورى ـ: على بن ابى طالب در بين مسلمانان و مشركان ، چون كوه بود كه خداوند به وسيله او مسلمانان را عزّت بخشيد و مشركان را ذليل ساخت.

۳۹۷۷.حِلية الأولياءـ به نقل از عطاء بن مسلم ـ: از سفيان شنيدم كه مى گفت : على عليه السلام با كسى مناظره نكرد ، جز آن كه او را شكست داد.

۹ / ۱۴

شافِعى ۲

۳۹۷۸.الصواعق المحرقة :شافعى سرود :


گفتند رافضى شده اى . گفتم : هرگز!
رفض ، نه دين من است و نه باورم.

امّا بدون هيچ ترديدى دوست دارم
بهترين پيشوا و بهترين هدايتگر را.

اگر دوست داشتن «ولى» رفض است
من رافضى ترينِ بندگانم.

و همچنين سرود :


اى سواره! در مُحَصَّبِ ۳ مِنا درنگ كن
و به ساكنان و رهگذران خَيف ندا ده ،

در آن سحرگاهان كه حاجيان به سوى مِنا
چون خروش فُرات به راه مى افتند ،

كه : اگر دوستى آل محمّد صلى الله عليه و آله ، رافضى گرى است
جنّ و انس ، گواهى دهند كه من رافضى ام.

1.سفيان بن سعيد بن مسروق ثورى ، در سال ۹۷ ق ، در زمان خلافت سليمان بن عبد الملك به دنيا آمد و در سال ۱۶۱ق ، در خلافت مهدى در بصره درگذشت. ابن عيينه گفته : اصحاب حديث ، سه نفرند : ابن عبّاس در زمان خودش ، شعبى در زمان خودش ، و ثورى در زمان خودش (ر. ك : سير أعلام النبلاء : ج ۷ ص ۲۲۹ ش ۸۲ ، الطبقات الكبرى : ج ۶ ص ۳۷۱ ، تهذيب التهذيب : ج ۲ ص ۳۵۶ ش۲۸۶۶) .

2.محمّد بن ادريس بن عباس بن عثمان بن شافع ، پيشواى مذهب شافعى ، در غزّه در سال ۱۵۰ ق ، به دنيا آمد و در سال ۲۰۴ ق ، درگذشت. احمد بن حنبل گفته : شافعى در چهار رشته داناى كل بود ؛ در لغت ، داورى ، معانى و فقه (ر. ك : سير أعلام النبلاء : ج ۱۰ ص ۵ و ۱۰ و ۸۱ ، تهذيب الكمال : ج ۲۴ ص ۳۷۶ ش۵۰۴۹) .

3.محصَّب ، مسيلى بين مكّه و مِناست و مسجدى در آن جاست كه مى گويند پيامبر صلى الله عليه و آله در آن جا فرود آمد و نماز گزارد . (م)


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9
134

۹ / ۱۳

سُفيانُ الثَّورِيُّ ۱

۳۹۷۶.المناقب لابن شهر آشوب عن سفيان الثوري :كانَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام كَالجَبَلِ بَينَ المُسلِمينَ وَالمُشرِكينَ ؛ أعَزَّ اللّهُ بِهِ المُسلِمينَ ، وأذَلَّ بِهِ المُشرِكينَ . ۲

۳۹۷۷.حلية الأولياء عن عطاء بن مسلم :سَمِعتُ سُفيانَ يَقولُ : ما حاجَّ عَلِيٌّ أحَدا إلّا حَجَّهُ . ۳

۹ / ۱۴

الشّافِعِيُّ ۴

۳۹۷۸.الصواعق المحرقة :قالَ [الشّافِعِيُّ] :


قالوا تَرَفَّضتَ قُلتُ كَلّا
مَا الرَّفضُ ديني ولَا اعتِقادي

لكِن تَوَلَّيتُ غَيرَ شَكِّ
خَيرَ إمامٍ وخَيرَ هادي

إن كانَ حُبُّ الوَلِيِّ رَفضا
فَإِنَّني أرفَضُ العِبادِ

وقالَ أيضا :


يا راكِبا قِف بِالمُحَصَّبِ مِن مِنى
وَاهتِف بِساكِنِ خَيفِها وَالنّاهِضِ

سَحَرا إذا فاضَ الحَجيجُ إلى مِنى
فَيضا كَمُلتَطِمِ الفُراتِ الفائِضِ

إن كانَ رَفضا حُبُّ آلِ مُحَمَّدٍ
فَليَشهَدِ الثَّقَلانِ أنّي رَافِضِيٌّ ۵

1.سفيان بن سعيد بن مسروق الثوري : ولد سنة ۹۷ ه في خلافة سليمان بن عبد الملك، ومات بالبصرة سنة ۱۶۱ ه في خلافة المهدي . قال ابن عيينة : أصحاب الحديث ثلاثة : ابن عبّاس في زمانه،والشعبي في زمانه،والثوري في زمانه (راجع سير أعلام النبلاء : ج ۷ ص ۲۲۹ الرقم ۸۲ والطبقات الكبرى : ج ۶ ص ۳۷۱ وتهذيب التهذيب : ج ۲ ص ۳۵۶ الرقم ۲۸۶۶) .

2.المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۶۸ .

3.حلية الأولياء: ج۷ص۳۴؛المناقب لابن شهر آشوب:ج۲ ص۴۵.

4.محمّد بن إدريس بن العبّاس بن عثمان بن شافع ؛ إمام المذهب الشافعي : ولد بغزّة سنة ۱۵۰ ه ووفاته في سنة ۲۰۴ ه . قال أحمد بن حنبل : الشافعي فيلسوف في أربعة أشياء : في اللغة ، واختلاف الناس ، والمعاني ، والفقه (راجع سير أعلام النبلاء : ج ۱۰ ص ۵ و ۱۰ و ۸۱ و تهذيب الكمال : ج ۲۴ ص ۳۷۶ الرقم ۵۰۴۹) .

5.الصواعق المحرقة : ص ۱۳۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 39981
صفحه از 551
پرینت  ارسال به