231
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9

۴۰۰۴ . و نيز سروده است :


على عليه السلام ، از محمّد كه بگذريم ، دوست داشتنى ترينِ مردم
نزد من است . اى ملامتگر! از ملامت دردآور ، دست بردار .

على ، وصىّ مصطفى و پسر عموى اوست
و نخستين نمازگزار و يكتاپرست است . پس بدان .

على ، هدايتگر و پيشوايى است كه
در دين ما هر تاريكى اى را برايمان روشن كرده است .

على ، متصدّى حوض [ پيامبر صلى الله عليه و آله ] و نگهبان آن است
كه گنهكاران را از گرداگرد آن ، دور مى سازد .

على ، تقسيم كننده دوزخ است با سخنش كه مى گويد :
اين را رها كن و بر اين بنوشان و بخوران .

از آنان به هركس دست يافتى ، در آتش خويش گير
ولى به آن كه از گروه من است ، نزديك مشو كه ستمگر مى شوى .

على ، فردا فراخوانده مى شود و پروردگارش بدو خلعت مى پوشاند
و او را به حق ، به سان رفيق گرامى ، به خويش نزديك مى سازد.

اگر تو در روزى كه او را نزديك مى سازد
و خشنودى خود را نشان مى دهد ، رويگردانى ، از اكنون چنان باش .

تو او را در نزد حوض ، ايستاده مى بينى
به همراه مصطفى ، رهبر و پيامبر معظّم .

كه هر كس را كه در دنيا آن دو را دوست مى داشت
به سوى بهشت و سايه گسترده طوبى هدايت مى كنند .

على ، امير مؤمنان است و اداى حقّ او
بر هر مسلمانى از سوى خدا واجب است .

چرا كه پيامبر خدا به حقّ او وصيّت كرده
و او را در هر فى ء و غنيمتى سهيم گردانيده است .

و صدّيقه اى را به همسرى او درآورده كه
جز مريم بتول ، كسى همانند او نبود .

او نسبت به مصطفى ، چون هارون بن عمران
نسبت به موساى نجيب و كليم بود .

در روز غدير ، ولايت او را واجب گردانيد
بر هر شخص عرب و عجم .

در نزديك دوحه خُم ، دست راست او را گرفت
و با صدايى آشكار ، به نام او فراخواند .

سوگند به خدايى كه به رُكن خانه اش
هر تيره رويى با چهره گردآلود ، پناه مى آورد

و از هر شهرى سواره به آن جا مى شتابند
كه هر كه در روز دوح تسليم نشد ، گم راه گشت .

آن روز كه [ پيامبر خدا ] ولايت امر را به او سپرد
و ميراث علم را كه دستگيره محكم دين بود ، به وى سفارش كرد .

همواره وام ها و تعهّدات او را ادا كرد
و در هر موسمى ، هر شنونده اى را بدان فرا خواند .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9
230

۴۰۰۴ . وله أيضا :


عَلِيٌّ أحَبُّ النّاسِ إلّا مُحَمَّدا
إلَيَّ فَدَعني مِن مَلامِكَ أو لُمِ

عَلِيٌّ وَصِيُّ المُصطَفى وَابنُ عَمِّهِ
وأوَّلُ مَن صَلّى ووَحَّدَ فَاعلَمِ

عَلِيٌّ هُوَ الهادِي الإِمامُ الَّذي بِهِ
أنارَ لَنا مِن دينِنا كُلِّ مُظلِمِ

عَلِيٌّ وَلِيُّ الحَوضِ وَالذّائِدُ الَّذي
يُذَبِّبُ عَن أرجائِهِ كُلَّ مُجرِمِ

عَلِيٌّ قَسيمُ النّارِ مِن قَولِهِ لَها :
ذَري ذا ، وهذا فَاشرَبي مِنهُ وَاطعَمي

خُذي بِالشَّوى مِمَّن يُصيبُكِ مِنهُمُ
ولا تَقرَبي مَن كانَ حِزبي فَتَظِلمي

عَلِيٌّ غَدا يُدعى فَيَكسوهُ رَبُّهُ
ويُدنيهِ حَقّا مِن رَفيقٍ مُكَرَّمِ

فَإِن كُنتَ مِنهُ يَومَ يُدنيهِ راغِما
وتُبدي الرِّضا عَنهُ مِنَ الآنَ فَارغَمِ

فَإِنَّكَ تَلقاهُ لَدَى الحَوضِ قائِما
مَعَ المُصطَفَى الهادِي النَّبِيِّ المُعَظَّمِ

يُجيزانِ مَن والاهُما في حَياتِهِ
إلَى الرَّوحِ وَالظِّلِّ الظَّليلِ المُكَمَّمِ

عَلِيٌ أميرُ المُؤمِنينَ وحَقُّهُ
مِنَ اللّهِ مَفروضٌ عَلى كُلِّ مُسلِمِ

لِأَنَّ رَسولَ اللّهِ أوصى بِحَقِّهِ
وأشرَكَهُ في كُلِّ فَيءٍ ومَغنَمِ

وزَوجَتُهُ صِدّيقَةٌ لَم يَكُن لَها
مُقارِنَةٌ غَيرُ البَتولَةِ مَريَمِ

وكانَ كَهارونَ بنِ عِمرانَ عِندَهُ
مِنَ المُصطَفى موسَى النَّجيبِ المُكَلَّمِ

وأوجَبَ يَوما بِالغَديرِ وَلاءَهُ
عَلى كُلِّ بَرٍّ مِن فَصيحٍ وأعجَمِ

لَدى دَوحِ خُمٍّ آخِذا بِيَمينِهِ
يُنادي مُبينا بِاسمِهِ لَم يُجَمجِمِ ۱

أما وَالَّذي يَهوي إلى رُكنِ بَيتِهِ
بِشُعثِ النَّواصي كُلُّ وَجناءَ عَيهَمِ ۲

يُوافينَ بِالرُّكبانِ مِن كُلِّ بَلدَةٍ
لَقَد ضَلَّ يَومَ الدَّوحِ مَن لَم يُسَلِّمِ

وأوصى إلَيهِ يَومَ وَلّى بِأَمرِهِ
وميراثَ عِلمٍ مِن عُرَى الدّينِ مُحكَمِ

فَما زالَ يَقضي دَينَهُ وعِداتِهِ
ويَدعو إلَيها مُسمِعا كُلَّ مَوسِمِ ۳

1.جَمْجَمَ الرجل : إذا لم يبيّن كلامه (لسان العرب : ج ۱۲ ص ۱۱۰ «جمم») .

2.الوجناء : الغليظة الصلبة ، وقيل : العظيمة الوجنتين (النهاية : ج ۵ ص ۱۵۸ «وجن») . والعيهم : الشديد (تاج العروس : ج ۱۷ ص ۵۱۳ «عيهم») . والمراد بها هنا الإبل .

3.ديوان السيّد الحميري : ص ۳۹۹ الرقم ۱۶۷ ، الغدير : ج ۲ ص ۲۲۸ ، أعيان الشيعة : ج ۳ ص ۴۱۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 40418
صفحه از 551
پرینت  ارسال به