133
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9

۳۹۷۳.علل الشرائعـ به نقل از ابو زيد نحوى انصارى ـ: از خليل بن احمد عَروضى پرسيدم كه : چرا مردم از على دورى گزيدند، با آن كه خويشاوندى او با پيامبر خدا در آن حد بود و جايگاهش در بين مسلمانان ، چنان جايگاهى بود و رنجَش براى اسلام ، آن سان بود؟
گفت : سوگند به خدا ، نور او ، نور آنان را مغلوب ساخته بود و در زلال هر چشمه اى ، بر آنان برترى يافته است و مردم به همگون هاى خود ، متمايل ترند. آيا سخن نخستين را نشنيده اى كه مى گفت :


هر شكلى با شكل خود مأنوس است
آيا نمى بينى كه فيل با فيل ، مأنوس است؟ ۱

۳۹۷۴.تنقيح المقالـ در شرح حالِ خليل بن احمد ـ: به وى گفته شد : دليل بر اين كه على عليه السلام ، امام همه در همه امور است ، چيست؟
گفت : نيازمندى همه به وى ، و بى نيازىِ او از همه.

۳۹۷۵.تنقيح المقالـ در شرح حال خليل بن احمد ـ: به وى گفته شد : درباره على بن ابى طالب، چه مى گويى؟
گفت : چه بگويم درباره كسى كه شايستگى هايش را دوستانش به خاطر ترس ، مخفى داشتند و دشمنانش به خاطر كينه . و از بين اين دو پنهانكارى ، آن قدر فضايل ظاهر شد كه مشرق و مغرب را پُر ساخت.

1.[كبوتر با كبوتر ، باز با باز / كند همجنس با همجنس پرواز] .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9
132

۳۹۷۳.علل الشرائع عن أبي زيد النحوي الأنصاري :سَأَلتُ الخَليلَ بنَ أحمَدَ العَروضِيَّ ، فَقُلتُ لَهُ : لِمَ هَجَرَ النّاسُ عَلِيّا عليه السلام وقُرباهُ مِن رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله قُرباهُ ، ومَوضِعُهُ مِنَ المُسلِمينَ مَوضِعُهُ ، وعَناهُ فِي الإِسلامِ عَناهُ ؟ فَقالَ : بَهَرَ وَاللّهِ نورُهُ أنوارَهُم ، وغَلَبَهُم عَلى صَفوِ كُلِّ مَنهَلٍ ، وَالنّاسُ إلى أشكالِهِم أميَلُ ، أما سَمِعتَ قَولَ الأَوَّلِ يَقولُ :


وكُلُّ شَكلٍ لِشَكلِهِ ألِفٌ
أما تَرَى الفيلَ يَألَفُ الفيلا ۱

۳۹۷۴.تنقيح المقالـ في تَرجَمَةِ الخَليلِ بنِ أحمَدَ ـ: قيلَ لَهُ : مَا الدَّليلُ عَلى أنَّ عَلِيّا عليه السلام إمامُ الكُلِّ فِي الكُلِّ ؟ قالَ : اِحتِياجُ الكُلِّ إلَيهِ وَاستِغناؤُهُ عَنِ الكُلِّ . ۲

۳۹۷۵.تنقيح المقالـ في تَرجَمَةِ الخَليلِ بنِ أحمَدَ ـ: قيلَ لَهُ : ما تَقولُ في عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام ؟ فَقالَ : ما أقولُ في حَقِّ امرِئٍ كَتَمَت مَناقِبَهُ أولِياؤُهُ خَوفا ، وأعداؤُهُ حَسَدا ، ثُمَّ ظَهَرَ مِن بَينِ الكَتمَينِ ما مَلَأَ الخافِقَينِ . ۳

1.علل الشرائع : ص ۱۴۵ ح ۱ ، الأمالي للصدوق : ص ۳۰۰ ح ۳۴۱ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۲۱۳ ، روضة الواعظين : ص ۱۳۰ ، تنقيح المقال : ج ۱ ص ۴۰۳ الرقم ۳۷۶۹ .

2.تنقيح المقال : ج ۱ ص ۴۰۳ الرقم ۳۷۶۹ .

3.تنقيح المقال : ج ۱ ص ۴۰۳ الرقم ۳۷۶۹ ، الرواشح السماويّة : ص ۲۰۳ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 40112
صفحه از 551
پرینت  ارسال به