117
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9

۳۹۶۱.شواهد التنزيلـ به نقل حَمْدان ورّاق ـ: از احمد بن حنبل شنيدم كه مى گفت : از فضايل [ با سند ]صحيح ، براى هيچ كدام از ياران پيامبر خدا به مقدارى كه براى على بن ابى طالب نقل شده ، نقل نشده است.

۳۹۶۲.فتح البارى :از احمد بن حنبلْ روايت شده كه گفته است : آن قدر [ از فضايل] كه از على بن ابى طالب به ما رسيده است ، براى هيچ كدام از اصحاب ، نرسيده است.

۳۹۶۳.كشف الغُمّةـ به نقل از كتاب اليواقيت ابو عمر زاهد ـ: بعضى افراد موثّق ، از طريق رجال خود به من خبر داده اند كه وقتى احمد بن حنبل وارد كوفه شد ، در آن جا مردى بود كه اظهار تشيّع مى كرد ... . وى به احمد گفت : از تو درخواستى دارم.
احمد گفت : درخواستت پذيرفته است.
مرد گفت : دوست دارم پيش از آن كه از اين جا بروى ، مذهب خود را به تو عرضه كنم.
احمد گفت : بگو.
آن شيخ گفت : من معتقدم كه امير مؤمنان ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ ، پس از پيامبر صلى الله عليه و آله ، بهترينِ مردم بود و مى گويم كه وى ، بهترينِ آنان ، برترين و داناترينِ آنان بود و پيشواى پس از پيامبر صلى الله عليه و آله است.
راوى مى گويد : سخن مرد ، تمام نشده بود كه احمد در پاسخ گفت : اى مرد! ايرادى به خاطر اين اعتقاد نيست. چهار تن از ياران پيامبر خدا ، يعنى جابر و ابوذر و مقداد و سلمان ، پيش از تو بر اين باور بودند.
آن مرد، از حرف احمد چنان خوشحال شد كه مى خواست پرواز كند!


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9
116

۳۹۶۱.شواهد التنزيل عن حمدان الورّاق:سَمِعتُ أحمَدَ بنَ حَنبَلٍ يَقولُ : ما رُوِيَ لِأحَدٍ مِن أصحابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله مِنَ الفَضائِلِ الصِّحاحِ ما رُوِيَ لِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ . ۱

۳۹۶۲.فتح الباري :قَد رُوّينا عَنِ الإِمامِ أحمَدَ قالَ : ما بَلَغَنا عَن أحَدٍ مِنَ الصَّحابَةِ ما بَلَغَنا عَن عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ . ۲

۳۹۶۳.كشف الغمّة :نَقَلتُ مِن كِتابِ اليَواقيتِ لِأَبي عُمَرَ الزّاهِدِ قالَ : أخبَرَني بَعضُ الثِّقاتِ عَن رِجالِهِ قالوا : دَخَلَ أحمَدُ بنُ حَنبَلَ إلَى الكوفَةِ وكانَ فيها رَجُلٌ يُظهِرُ الإِمامَةَ ... ، فَقالَ لَهُ الشَّيخُ : يا أبا عَبدِ اللّهِ لي إلَيكَ حاجَةٌ ، قالَ لَهُ أحمَدُ : مَقضِيَّةٌ ، قالَ : لَيسَ اُحِبُّ أن تَخرُجَ مِن عِندي حَتّى اُعلِمَكَ مَذهَبي ، فَقالَ أحمَدُ : هاتِهِ ، فَقالَ لَهُ الشَّيخُ : إنّي أعتَقِدُ أنَّ أميرَ المُؤمِنينَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ كانَ خَيرَ النّاسِ بَعدَ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ، وإنّي أقولُ إنَّهُ كانَ خَيرَهُم ، وإنَّهُ كانَ أفضَلَهُم وأعلَمَهُم ، وإنَّهُ كانَ الإِمامَ بَعدَ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله .
قالَ : فَما تَمَّ كَلامُهُ حَتّى أجابَهُ أحمَدُ فَقالَ : يا هذا ! وما عَلَيكَ في هذَا القَولِ ؟ قَد تَقَدَّمَكَ في هذَا القَولِ أربَعَةٌ مِن أصحابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله : جابِرٌ وأبو ذَرٍّ وَالمِقدادُ وسَلمانُ ، فَكادَ الشَّيخُ يَطيرُ فَرَحا بِقَولِ أحمَدَ . ۳

1.شواهد التنزيل : ج ۱ ص ۲۷ ح ۹ ، تهذيب التهذيب : ج ۴ ص ۲۰۴ الرقم ۵۵۶۱ نحوه .

2.فتح الباري : ج ۷ ص ۷۴ .

3.كشف الغمّة : ج ۱ ص ۱۶۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 40237
صفحه از 551
پرینت  ارسال به