139
دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9

۹ / ۱۶

عامر بن عبد اللّه بن زُبير ۱

۳۹۸۲.الاستيعابـ به نقل از عامر بن عبد اللّه بن زبير ـ: وقتى شنيد كه يكى از پسرانش از على عليه السلام عيبجويى مى كند ، گفت : ديگر چنين كارى مكن . مروانيان ، شصت سال، او را بد گفتند و خداوند با كار آنان ، جز بر بلند مرتبگى او نيفزود. دين ، چيزى را به پا نكرده است كه دنيا بتواند آن را نابود كند ، و دنيا چيزى نساخته ، جز آن كه به سراغ آنچه ساخته ، آمده و آن را نابود كرده است.

۹ / ۱۷

فخر رازى ۲

۳۹۸۳.تفسير الفخر الرازى :هر كس در دينش به على بن ابى طالب عليه السلام اقتدا كند ، هدايت شده است. دليل آن هم سخن پيامبر صلى الله عليه و آله است كه فرمود : «پروردگارا! حق را هميشه بر محور على بچرخان ، هر جا كه او مى چرخد».

ر . ك : ج ۲ ص ۱۹۳ (على با حق است) .

1.ابو حارث عامر بن عبد اللّه بن زبير بن عوّام اسدى مدنى . عجلى درباره اش گفته : وى مدنى تابعى و قابل اعتماد است. ابن حبّان ، وى را در موثّقان ذكر كرده و گفته : وى فاضل و عالم بود . در سال ۱۲۱ ق ، درگذشته است (ر. ك : تهذيب التهذيب : ج ۳ ص ۴۹ ش ۳۵۹۵).

2.فخر الدين محمّد بن عمر بن حسين قرشى بكرى طبرستانى ، اصولى ، مفسّر ، بزرگِ زيركان ، حكيمان و نويسندگان و فقيه شافعى است. در سال ۵۴۴ ق ، به دنيا آمد و در سال ۶۰۶ ق ، در هرات درگذشت و شصت و اندى سال عمر كرد (ر . ك : سير أعلام النبلاء : ج ۲۱ ص ۵۰۰ ش۲۶۱ ، تفسير الفخر الرازى : ج ۱ ص ۳) .


دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9
138

۹ / ۱۶

عامِرُ بنُ عَبدِ اللّهِ بنِ الزُّبَيرِ ۱

۳۹۸۲.الاستيعاب عن عامر بن عبد اللّه بن الزبيرـ لَمّا سَمِعَ ابنا لَهُ يَتَنَقَّصُ عَلِيّا ـ: إيّاكَ وَالعَودَةَ إلى ذلِكَ ؛ فَإِنَّ بَني مَروانَ شَتَموهُ سِتّينَ سَنَةً فَلَم يَزِدهُ اللّهُ بِذلِكَ إلّا رِفعَةً ، وإنَّ الدّينَ لَم يَبنِ شَيئا فَهَدَمَتهُ الدُّنيا ، وإنَّ الدُّنيا لَم تَبنِ شَيئا إلّا عاوَدَت عَلى ما بَنَت فَهَدَمَتهُ . ۲

۹ / ۱۷

الفَخرُ الرّازِيُّ ۳

۳۹۸۳.تفسير الفخر الرازي :مَنِ اقتَدى في دينِهِ بِعَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ فَقَدِ اهتَدى ، وَالدَّليلُ عَلَيهِ قَولُهُ عليه السلام : «اللّهُمَّ أدِرِ الحَقَّ مَعَ عَلِيٍّ حَيثُ دارَ» . ۴

راجع : ج ۲ ص ۱۹۲ (عليّ مع الحقّ) .

1.عامر بن عبد اللّه بن الزبير بن العوّام الأسدي ، أبو الحارث المدني : قال العجلي : مدنيّ تابعيّ ثقة . وذكره ابن حبّان في الثقات وقال : كان عالما فاضلاً ، مات سنة ۱۲۱ ه (راجع تهذيب التهذيب : ج ۳ ص ۴۹ الرقم ۳۵۹۵) .

2.الاستيعاب : ج ۳ ص ۲۱۵ الرقم ۱۸۷۵ ، شرح نهج البلاغة : ج ۱۳ ص ۲۲۱ وفيه «قال ابن لعامر بن عبد اللّه بن الزبير لولده» ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۲۹۶ نحوه وفيه «ثمانين عاما» بدل «ستّين سنة» . راجع : ج ۱۲ ص ۵۴۰ (عامر بن عبد اللّه بن الزبير) .

3.فخر الدين محمّد بن عمر بن الحسين القرشي البكري الطبرستاني ، الاُصوليّ المفسّر ، كبير الأذكياء والحكماء والمصنّفين ، الفقيه الشافعي . ولد سنة ۵۴۴ ه ، ومات بهَراة سنة ۶۰۶ ه ، وله بضع وستّون سنة (راجع سير أعلام النبلاء : ج ۲۱ ص ۵۰۰ الرقم ۲۶۱ وتفسير الفخر الرازي : ج ۱ ص ۳) .

4.تفسير الفخر الرازي : ج ۱ ص ۲۱۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه اميرالمؤمنين علیه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج9
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: سیّد محمّدکاظم طباطبایی و سیّد محمود طباطبایی‏نژاد، ترجمه: عبدالهادی مسعودی، محمّد علی سلطانی، مهدی مهریزی، سیّد ابوالقاسم حسینی(ژرفا)، و جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 40246
صفحه از 551
پرینت  ارسال به